الکتروتراپی

بهبود آسیب ها و کاهش درد با جریان الکتریکی

الکتروتراپی یکی از روش های نوین فیزیوتراپی است که از آن می توان برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها و مشکلات سیستم اسکلتی ، عضلانی استفاده کرد . در این روش فیزیوتراپ برای تحریک اعصاب و عضلات از جریان الکتریکی استفاده می کند . از فواید الکتروتراپی می توان به تسکین و کاهش درد ، کمک به ترمیم زخم ها ، بهبود توانایی حرکتی عضلات ، تقویت سیستم دفاعی بدن ، جلوگیری از انتقال درد اشاره کرد .
الکتروتراپی درمانی است که هم می‌توان آن را در منزل توسط خود شخص انجام داد هم در مراکز فیزیوتراپی .

در این روش همان‌طور که گفته شد جریان الکتریکی به‌طور مستقیم بر روی عضله یا بافت فرد اعمال می‌شود تا بخش آسیب‌دیده بدن را تحریک کند . در الکتروتراپی از دو نوع جریان متناوب یا مستقیم برای التیام عضلات می‌توان استفاده کرد . جریان متناوب معمولاً گزینه بهتری است . از الکتروتراپی برای درمان اضطراب ، افسردگی و خستگی‌های مزمن هم می‌توان استفاده کرد .

الکتروتراپی بدون نیاز به عمل جراحی می تواند شرایط بیمار را بهبود دهد.متداول ترین روش الکتروتراپی تحریک الکتریکی اعصاب از راه پوست ( TENS)، اولتراسوند، درمان با موج کوتاه پالسی و درمان با امواج تداخلی (IFT) است.تعداد جلسات الکتروتراپی بسته به شدت بیماری،نیاز بیمار و تشخیص فیزیوتراپ متفاوت است.الکتروتراپی هیچ گونه عارضه جانبی ندارد تنها ممکن است برخی افراد به طور موقت احساس سوزش و گزگز کنند که بعد از چند ساعت برطرف می شود.

الکتروتراپی یکی از درمان های پرکاربرد در فیزیوتراپی است.از این روش می توان برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها و مشکلات سیستم اسکلتی-عضلانی استفاده کرد.در دستگاه های الکتروتراپی از امواج صوتی،الکترومغناطیسی و الکتریکی برای تحریک اعصاب و عضلات استفاده می شود تا با استفاده از آن بتوان مشکلات بیماران را درمان کرد.

فواید الکتروتراپی

الکتروتراپی فواید زیادی دارد.ازفواید الکتروتراپی می توان به افزایش گردش خون،افزایش میزان جذب مواد غذایی و دارویی در بدن،تسریع در بهبود انواع آسیب های عضلانی و اسکلتی نام برد.میزان تأثیر الکتروتراپی به شدت ولتاژ اعمال شده بر بدن،نوع و قدرت اندام،نوع جریان و چندین شرایط دیگر بستگی دارد.به طور کلی از الکتروتراپی می توان برای بهبود گردش خون،تقویت ماهیچه ها،کاهش درد،ترمیم بافت ها،تقویت و رشد استخوان استفاده کرد.الکتروتراپی هم چنین عملکرد عصب ها را بهبود می بخشد و باعث کاهش یا جلوگیری از درد در هر قسمت از بدن می شود.

از فواید دیگر الکتروتراپی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تسکین و کاهش درد

کمک به ترمیم سریع تر زخم‌ ها

بهبود توانایی حرکتی عضلات

تحریک آزادسازی هورمون های ضد درد طبیعی

افزایش جریان خون موضعی

کاهش التهاب و تورم

تسریع ترمیم و بازسازی بافت های آسیب دیده

جلوگیری از انتقال درد

تحریک فرآیندهای سوخت و ساز بدن

کاربرد الکتروتراپی

الکتروتراپی کاربرد های زیادی دارد به طور مثال با ارسال پالس های الکتریکی به عضلات کمر، فعالیت بافت ها و اعصاب کمر افزایش می یابد که این می تواند به تسکین درد کمر کمک کند.الکتروتراپی هم چنین به کاهش درد های مختلف از جمله گرفتگی ،کشیدگی مچ های پا در اثر پیچ خوردن مچ پا کمک می کند.درمان الکتروتراپی هم چنین بدون هیچ آسیبی به بافت نفوذ کرده و باعث کاهش درد تاندون ها و رباط های موجود در مچ پا می شود.

فرکانس های الکتریکی تاندون های مچ پا را تحریک کرده و گردش خون در آن ناحیه را افزایش می دهد.در نهایت این عوامل موجب فروکش شدن درد و بهبود یافتن مچ پا می شود.از الکتروتراپی می توان برای درمان شکستگی استخوان مچ پا هم استفاده کرد.

از کاربرد های الکتروتراپی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• درمان کمر درد
  • انواع سردرد و میگرن
  • آرتروز
  • گردن درد
  • آسیب اعصاب محیطی
  • تنگی کانال نخاعی
  • فتق دیسک کمر
  • درد زایمان
  • بی اختیاری ادرار
  • در رفتگی کشکک زانو
  • ضعف عضلات کف لگن

الکتروتراپی

روش های الکتروتراپی

روش های مختلفی برای انجام الکتروتراپی وجود دارد که با آن می توان آسیب های مختلف بدن را التیام بخشید.در ادامه این روش ها را برای شما نام می بریم:

اولتراسوند تراپی

اولتراسوند تراپی پر کاربردترین روش الکتروتراپی است.روند بهبودی در این درمان شامل یک سری مراحل پیچیده در بافت های بدن است.اساس اولتراسوند تراپی یک سری لرزش های مکانیکی است که توسط دستگاه مافوق صوت تولید و به بدن منتشر می شود.این روش توانایی بدن در بهبودی بافت ها را به وسیله امواج صوتی افزایش می دهد.این امواج صوتی فرکانس بالایی دارند و درون بافت های بدن نفوذ می کنند.ازاولتراسوندتراپی می توان برای درمان شانه یخ زده و بسیاری از بیماری های دیگر استفاده کرد.این روش کاملا بی خطر است اما در برخی شرایط نباید از آن استفاده کرد.

مگنت تراپی

از روش های دیگر الکترودرمانی در فیزیوتراپی،مگنت تراپی است.این روش بر پایه ایجاد میدان مغناطیسی در بدن است.عده ای گمان می کنند بدن همیشه دارای انرژی مغناطیسی است و هنگامی که این میدان در قسمتی از بدن به هم بخورد باعث درد می شود.به طور کلی امواج مغناطیسی اکسیژن رسانی به سلول ها را افزایش می دهد و باعث تحریک متابولیسم بدن می شود.برای درمان بیماری هایی مانند پارکینسون و درد های آرتروز می توانید از مگنت تراپی استفاده کرد.

الکتروتراپی با دستگاه تنس (Tens)

تنس مخفف واژه تحریک الکتریکی عصب ها از راه پوست است.در این روش با استفاده از دستگاه تنس یک جریان الکتریکی از راه پوست به عصب های بدن فرستاده می شود.این جریان الکتریکی عصب ها را تحریک می کند در نتیجه آن بدن اندورفین و مسکن های طبیعی و هورمونی ترشح می کند و این موضوع باعث کاهش درد در آن ناحیه می شود.

الکتروتراپی با دستگاه تنس معمولا در تسکین دردهای مزمن وشدید کاربرد دارد.رایج ترین وسیله برای اعمال الکتروتراپی برای درمان کمر درد تنس است.این دستگاه دارای الکترودهایی است که باید روی ناحیه آسیب دیده قرار بگیرد.با این دستگاه بیمار می تواند شدت جریان الکتریکی و فرکانس های مختلف را انتخاب کند.

سؤالات خود را در واتساپ از ما بپرسید
پیام خود رادر واتساپ برای ما ارسال کنید