بررسی ارتباط بین گلوتن و آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید، یک بیماری التهابی است. برخی از افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن ممکن است احساس کنند که خوردن گلوتن باعث تشدید علائم آنها می‌شود.

انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد، اما دو دسته اصلی آن، آرتریت التهابی و آرتریت غیر التهابی هستند. آرتریت التهابی، معمولاً در اثر فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی ایجاد می‌شود. آرتریت غیر التهابی، مانند آرتروز، بیشتر در مورد ساییدگی و پارگی مفاصل در طول زمان است. به طور معمول، علائم آرتریت با دارو و در برخی موارد شدید، با جراحی درمان می‌شود. اما دارو و جراحی، تنها چیزهایی نیستند که می‌توانند به مدیریت آرتریت شما کمک کنند. آنچه می‌خورید همچنین ممکن است بر شدت علائم آرتریت شما تأثیر بگذارد. برخی از غذاها می‌توانند به مبارزه با التهاب و حمایت از عملکرد بهینه ایمنی کمک کنند.

سایر غذاها، مانند شکر و الکل، ممکن است علائم آرتریت را تحریک کنند. غذاهایی که باعث تحریک آرتریت روماتوئید می‌شوند، می‌توانند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند. در افراد مبتلا به بیماری سلیاک که یک نوع شدید عدم تحمل گلوتن است، خوردن گلوتن، می‌تواند منجر به التهاب در بدن شود. بنابراین، اجتناب از گلوتن می‌تواند به افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن در بهبود علائم آرتریت روماتوئید کمک کند. در این مقاله، به بررسی ارتباط بین گلوتن و آرتریت روماتوئید می‌پردازیم. همچنین در مورد اینکه آیا گلوتن می‌تواند علائم را بدتر کند و دیگر مواردی که لازم است بدانید، اشاره می‌کنیم.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید، وضعیتی است که می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل شود. این چیزی است که به عنوان یک بیماری خود‌ایمنی شناخته می‌شود. این بدان معناست که سیستم ایمنی که سیستم دفاع شخصی طبیعی بدن است، دچار اشتباه می‌شود و شروع به حمله به بافت‌های سالم بدن شما می‌کند. در آرتریت روماتوئید، نشانه اصلی این کار با التهاب در مفاصل همراه است. آرتریت روماتوئید، سالانه شمار زیادی از بزرگسالان ۱۶ ساله و بالاتر را در تحت تاثیر قرار می‌دهد. آرتریت روماتوئید ممکن است به سرعت بدتر شود، بنابراین تشخیص زودهنگام و درمان به موقع آن، مهم است. هر چه زودتر درمان را شروع کنید، احتمالاً مؤثرتر خواهد بود.

گلوتن

گلوتن، خانواده‌ای از پروتئین‌ها است که در غلات از جمله گندم، غلات و جو یافت می‌شود. از بین غلات حاوی گلوتن، گندم تا حد زیادی رایج‌ترین است. گلوتنین و گلیادین، دو منبع اصلی پروتئین در گلوتن هستند. گلیادین، بیشتر مسئول اثرات نامطلوب گلوتن بر سلامتی است. وقتی آرد با آب مخلوط می‌شود، پروتئین‌های گلوتن، شبکه‌ای چسبناک تشکیل می‌دهند که قوام چسب‌مانندی دارد. این خاصیت چسب‌مانند، باعث می‌شود خمیر حالت ارتجاعی داشته باشد و به نان در حین پخت، قابلیت ور آمدن می‌دهد. همچنین بافتی جویدنی و رضایت‌بخش را فراهم می‌کند.

عدم تحمل گلوتن

اکثر مردم می‌توانند گلوتن را بدون هیچ گونه عوارض جانبی تحمل کنند. با این حال، می‌تواند برای افرادی که شرایط سلامت خاصی دارند، مشکلاتی ایجاد کند. این شامل بیماری سلیاک، حساسیت به گلوتن، آلرژی به گندم و برخی بیماری‌های دیگر می‌شود.

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک، شدیدترین شکل عدم تحمل گلوتن است. این بیماری، حدود ۱ درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیماری سلیاک، یک اختلال خود‌ایمنی است که در آن بدن با گلوتن به عنوان یک مهاجم خارجی برخورد می‌کند. سیستم ایمنی به منبع مورد اعتماد گلوتن و همچنین پوشش روده حمله می‌کند. این به دیواره روده آسیب می‌رساند و ممکن است باعث کمبود مواد مغذی، کم‌خونی، مشکلات گوارشی شدید و افزایش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها شود. شایع‌ترین علائم بیماری سلیاک عبارت است از:

  • ناراحتی گوارشی
  • آسیب بافتی در روده کوچک
  • نفخ
  • اسهال
  • یبوست
  • سردرد
  • خستگی
  • بثورات پوستی
  • افسردگی
  • کاهش وزن بی‌دلیل
  • مدفوع بدبو

با این حال، برخی از افراد مبتلا به بیماری سلیاک ممکن است علائم گوارشی نداشته باشند، اما ممکن است علائم دیگری مانند خستگی یا کم‌خونی داشته باشند.

حساسیت به گلوتن غیر سلیاک

بسیاری از افراد، در تست بیماری سلیاک، نتیجه مثبت نمی دهند، اما همچنان به گلوتن واکنش منفی نشان می دهند. این وضعیت بیانگر حساسیت به گلوتن غیر سلیاک است. محققان در حال حاضر نمی‌دانند چند نفر به این عارضه مبتلا هستند، اما برخی تخمین می‌زنند که محدوده ۰.۵ تا ۱۳% افراد به آن مبتلا هستند. علائم حساسیت به گلوتن شامل:

  • اسهال
  • دل درد
  • خستگی
  • نفخ
  • افسردگی

هیچ تعریف روشنی از علت دقیق حساسیت گلوتن غیر سلیاک وجود ندارد. با این حال، پزشک ممکن است این تشخیص را زمانی انجام دهد که یک فرد به گلوتن واکنش منفی نشان دهد، اما بیماری سلیاک و آلرژی را رد کرده است. با این حال، برخی از کارشناسان معتقد نیستند که این یک شرط مشروع است. آنها فکر می کنند که موادی غیر از گلوتن باعث این اثرات نامطلوب می شوند.

آلرژی به گندم

طی یک مطالعه نشان داده است که در ۰.۲ تا ۱٪ از جمعیت کودکان، آلرژی به گندم ممکن است باعث مشکلات گوارشی پس از مصرف گلوتن شود. با این حال، تا ۶۵٪ متوجه می شوند که این مشکلات با رسیدن به بزرگسالی بدون درمان برطرف می شوند. افراد مبتلا به آلرژی به گندم همچنان ممکن است غذاهای دیگری که حاوی گلوتن هستند، مانند جو، بدون اینکه واکنش نامطلوبی را تجربه کنند، مصرف کنند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که یک رژیم غذایی بدون گلوتن ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی مفید باشد.

آیا گلوتن می تواند علائم آرتریت روماتوئید را بدتر کند؟

آرتریت روماتوئید، یک بیماری مزمن است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت‌ها و مایع سینوویال در مفاصل حمله می‌کند. این باعث درد و التهاب در مفاصل می‌شود که در طول زمان می‌تواند منجر به آسیب و تغییر شکل شود. ارتباط بین رژیم غذایی و آرتریت روماتوئید کاملاً مشخص نیست. اما حذف برخی غذاها از رژیم غذایی، می‌تواند به برخی افراد کمک کند تا علائم آرتریت روماتوئید خود را مدیریت کنند. از سوی دیگر، غذاهای مختلف، به روش‌های مختلفی روی افراد تاثیر می‌گذارد.

برخی افراد دریافتند که خوردن گلوتن، باعث تشدید علائم آرتریت روماتوئید در آنها می‌شود. این در حالی است که حذف گلوتن از رژیم غذایی، به تسکین علائم آنها کمک می‌کند. این افراد ممکن است نسبت به گلوتن، عدم تحمل داشته باشند. بیماری سلیاک، به عدم تحمل شدید گلوتن اشاره دارد. بیماری سلیاک و آرتریت روماتوئید، هر دو شرایط خود‌ایمنی هستند که می‌توانند باعث التهاب در بدن شوند. در افراد مبتلا به سلیاک، خوردن غذاهای حاوی گلوتن، می‌تواند باعث سستی، نفخ و مشکلات گوارشی شود.

همچنین می‌تواند باعث درد، تورم و التهاب در بسیاری از نواحی بدن از جمله مفاصل شود. این به این دلیل اتفاق می افتد که سیستم ایمنی با گلوتن، به عنوان یک مهاجم خارجی برخورد می‌کند، بنابراین به اشتباه به بافت روده حمله می‌کند. برخی از پروتئین‌های التهابی مرتبط با این فرآیند، می‌توانند وارد جریان خون شده و تغییرات مفصلی ایجاد کنند که ممکن است شبیه علائم آرتریت باشد. به طور کلی، نکات رژیم غذایی برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، شامل خوردن طیف گسترده‌ای از غذاهای سالم و حذف غذاهایی که می‌توانند باعث التهاب شوند، مانند غذاهای فرآوری‌شده و شیرین است.

بیماری سلیاک در آرتریت روماتوئید چقدر شایع است؟

احتمال ابتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، بیشتر از افراد بدون این بیماری است. یک مطالعه نشان داد که آنتی‌بادی‌های مرتبط با بیماری سلیاک و عدم تحمل گلوتن در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید و سندرم شوگرن بیشتر از افراد بدون این شرایط ظاهر می‌شود. مطالعه دیگری اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد بین آرتریت روماتوئید و بیماری سلیاک همپوشانی وجود دارد.

محققان نشان دادند که افراد مبتلا به بیماری سلیاک اغلب دارای نشانگرهایی برای آرتریت روماتوئید (عوامل روماتوئید) هستند و افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید اغلب علائم بیماری سلیاک را دارند. با این حال، این بدان معنا نیست که هرکسی که آرتریت روماتوئید دارد، به گلوتن حساسیت دارد. جستجوی آزمایش هم برای آرتریت روماتوئید و هم بیماری سلیاک به محض ظاهر شدن علائم می‌تواند به پزشکان کمک کند تا مشکل اساسی را به درستی شناسایی کنند و در جهت یافتن بهترین درمان تلاش کنند.

نحوه تشخیص عدم تحمل  گلوتن در مقابل حساسیت به گلوتن

ناراحتی گوارشی، رایج‌ترین نشانه عدم تحمل گلوتن است. همچنین ممکن است فرد دچار کم‌خونی یا مشکل در افزایش وزن باشد. برای تعیین علت ناراحتی، افراد می‌توانند از پزشک خود بخواهند که ابتدا بیماری سلیاک را بررسی کند. دو روش اصلی برای تعیین اینکه آیا یک فرد مبتلا به بیماری سلیاک است یا خیر، وجود دارد:

آزمایش خون

چندین آزمایش خون برای بررسی آنتی بادی‌ها انجام می‌شود. یکی از رایج‌ترین آنها، تست tTG-IgA است. اگر مثبت باشد، پزشک ممکن است بیوپسی بافت را برای تایید نتایج توصیه کند.

بیوپسی از روده کوچک

پزشک، نمونه بافت کوچکی از روده کوچک می‌گیرد تا آزمایشگاه، آن را برای بررسی آسیب، آنالیز کند.

فرد باید هر دو آزمایش فوق را در حین پیروی از رژیم غذایی حاوی گلوتن انجام دهد. انجام آزمایش خون در حین رژیم غذایی بدون گلوتن، منفی کاذب خواهد داشت. این به این دلیل است که هیچ گلوتنی در سیستم برای تحریک تولید آنتی‌بادی وجود ندارد. اگر فردی فکر می‌کند که ممکن است به بیماری سلیاک مبتلا باشد، باید قبل از استفاده از رژیم غذایی بدون گلوتن با پزشک خود مشورت کند. اگر فرد مبتلا به بیماری سلیاک نیست، بهترین راه برای فهمیدن اینکه آیا به گلوتن حساس است یا نه، پیروی از یک رژیم غذایی سخت بدون گلوتن برای چند هفته است تا ببیند آیا علائم بهبود می‌یابند یا خیر.

سپس، آنها باید گلوتن را دوباره به رژیم غذایی خود وارد کنند تا ببینند که آیا علائم آنها بر می‌گردد یا خیر. در صورتی که علائم فرد در رژیم غذایی بدون گلوتن بهبود نیافت و با وارد کردن مجدد گلوتن بدتر نشد، احتمالاً علت آن، چیزی غیر از گلوتن است. آزمایش رژیم غذایی بدون گلوتن، راه قطعی برای تشخیص این مشکل نیست و افراد نباید این را به تنهایی امتحان کنند. اگر فردی مشکوک است که ممکن است مشکلی داشته باشد، باید از یک پزشک که می‌تواند برای بیماری سلیاک یا آلرژی آزمایش کند، راهنمایی بگیرد.

رژیم غذایی افراد حساس به گلوتن

افرادی که به گلوتن حساسیت دارند، از حذف غذاهای حاوی گلوتن از رژیم غذایی خود سود می‌برند. این ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد، اما باید با گذشت زمان آسان‌تر شود. جایگزین‌های بدون گلوتن برای غذاهای معمولی بسیار در دسترس هستند. اکثر گروه‌های غذایی اصلی فاقد گلوتن هستند، از جمله:

  • سبزیجات
  • میوه‌ها
  • غذای دریایی
  • گوشت قرمز
  • لبنیات
  • طیور
  • لوبیا و حبوبات
  • آجیل

غلات تنها منبع گلوتن هستند، اما همه غلات حاوی گلوتن نیستند. غلات طبیعی بدون گلوتن عبارتند از:

  • برنج
  • ذرت
  • جو بدون گلوتن
  • بلغور گندم سیاه

با این حال، بسیاری از تولیدکنندگان این غلات و آرد را با همان تجهیزاتی که برای بسته‌بندی غلات حاوی گلوتن انجام می‌دهند، بسته بندی می‌کنند، که ممکن است منجر به آلودگی شود. افرادی که به شدت به گلوتن حساسیت دارند، باید همیشه برچسب آن را بخوانند. ممکن است برچسب نشان دهد که محصول با گلوتن در تماس است یا ممکن است حاوی گلوتن باشد. کسانی که به ویژه نگران گلوتن هستند، ممکن است بخواهند فقط محصولات فاقد گلوتن تایید شده را انتخاب کنند. غذاهای بسته بندی شده و محصولاتی که معمولاً حاوی گلوتن هستند، اغلب جایگزین‌های بدون گلوتن دارند. این شامل همه چیز است، از کلوچه‌ها و محصولات پخته گرفته تا پاستا و نان. پس حتما برچسب مواد تشکیل دهنده را بخوانید و در صورت لزوم بررسی کنید که محصول فاقد گلوتن است.

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید

گرفتن یک رژیم غذایی بدون گلوتن در حال حاضر، آسان‌تر از قبل شده است، زیرا بسیاری از محصولات بدون گلوتن در دسترس هستند. با این حال، هنوز تعدادی غذا وجود دارد که ممکن است افراد بخواهند از آنها اجتناب کنند. گلوتن از چندین دانه مختلف به دست می‌آید. هر کسی که به دنبال رژیم غذایی بدون گلوتن است، باید از غلات حاوی گلوتن از جمله گندم، بلغور و جو اجتناب کند. اگرچه اجتناب از این غلات، به از بین بردن گلوتن کمک زیادی می‌کند، اما غذاهای دیگری نیز وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید. برخی از منابع غیرمنتظره گلوتن عبارت است از:

  • مالت، مانند سرکه مالت، شربت مالت، یا میلک شیک‌های مالت دار
  • نشاسته گندم
  • جو دوسرهایی که فاقد گلوتن هستند
  • سس
  • سس سالاد
  • سوپ‌ها

آیا باید رژیم غذایی بدون گلوتن را در نظر بگیرید؟

در حالی که افراد مبتلا به سلیاک باید یک برنامه غذایی دقیق بدون گلوتن را دنبال کنند تا از عود بیماری جلوگیری کنند، اجتناب از گلوتن، یک توصیه کلی برای افراد مبتلا به آرتریت نیست. اگرچه شواهد کافی برای حمایت از ارتباط بین گلوتن و التهاب آرتریت وجود ندارد، اما یک ماهیت شخصی برای محرک های بیماری خودایمنی وجود دارد. اگر متوجه شدید که خوردن گلوتن کمتر یا بدون گلوتن، علائم آرتریت التهابی شما را کاهش می‌دهد، می‌تواند گزینه مناسبی برای مدیریت عود بیماری باشد. قبل از شروع یک رژیم غذایی بدون گلوتن با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که این تصمیم، به نفع شما خواهد بود.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان ،  بهترین فیزیوتراپی در اصفهان


به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیکها و بخش های درمانی :

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان    باشگاه بدنسازی ایرانیان    کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان    استخر آب درمانی ایرانیان    فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی  

الکتروتراپی ، تکارتراپی ، مگنت تراپی ، فیزیوتراپی ورزشی ، لیزرتراپی ( لیزر پرتوان ) ، اولتراسوند US ،  فیزیوتراپی کمر ، فیزیوتراپی زانو ، فیزیوتراپی دست ، فیزیوتراپی گردن ، فیزیوتراپی سکته مغزی ، فیزیوتراپی پارکینسون ، فیزیوتراپی پا ، فیزیوتراپی درد پاشنه پا ، فیزیوتراپی خارپاشنه ،  فیزیوتراپی ACL ، فیزیوتراپی کف لگن ، فیزیوتراپی بارداری ، فیزیوتراپی کودکان ، ماساژ درمانی ، باشگاه ورزشی ، آب درمانی و …

 

پست های مرتبط