فیزیوتراپی شانه

شانه یکی از مفاصل مهم بدن است که دچار آسیب های متعددی می شود.باانجام فیزیوتراپی شانه و مراجعه به یک فیزیوتراپ با تجربه می توانید عملکرد شانه خود را در این شرایط بهبود ببخشید.

فیزیوتراپی شانه

شانه یکی از مفاصل مهم بدن است که دچار آسیب های متعددی می شود زیرا این مفصل بسیار پیچیده و پر تحرک است.شانه درد فعالیت های روزانه شما را مختل خواهد کرد و شما دیگر قادر نیستید به فعالیت های روزانه خود ادامه دهید.

فیزیوتراپی ایرانیان،بهترین کلینیک فیزیوتراپی در اصفهان قادر است با فیزیوتراپی شانه آسیب های شانه شما را برطرف کند.درصورتی که آسیب جدی باشد و با جراحی برطرف نشود باید جراحی شانه انجام دهید.

دردشانه ممکن است به کوچکی یک درد منقطع سریع باشد که اغلب به شکل تیرکشیدن است.این درد می تواند به شکل دردی پایدارتر ومبهم تا پایین بازو کشیده شود.درد شانه رادر صورت تشخیص به موقع می توان با فیزیوتراپی درمان کرد.

تمرینات فیزیوتراپی شانه

تمرینات زیادی برای فیزیوتراپی شانه وجود دارد که با استفاده از آن می توانید صدمات شانه خود را بهبود ببخشید.در ادامه چند مورد از این تمرینات را برای شما توضیح می دهیم:

کشش قسمت پشتی کپسول مفصلی در حالت خوابیده به پهلو

در این تمرین باید به پهلو درگیر بخوابید سپس بازوی درگیر را در جلوی بدن قرار دهید.اکنون با دست مقابل پشت دست درگیر را بگیرید و آن را به آرامی به سمت پایین بکشید.این کشش را نگه دارید و تکرار کنید.تمرین را ا ست ۴ تایی و دوبار در روز انجام دهید.هر حرکت را ۲۰ثانیه نگه دارید و بین ست ها ۳۰ ثانیه استراحت کنید.

کشش قسمت پایینی کپسول مفصلی

در این تمرین باید بازوی درگیر را بالا و پشت سرببرید.آرنج را خم کنید.آرنج یا مچ دست مورد نظر را با دست مقابل از پشت بگیرید.به آرامی آن را به سمت مقابل بکشید تا کشش را احساس کنید.این تمرین را ۱ ست ۴ تایی و دوباردر روز انجام دهید.هر حرکت را ۲۰ ثانیه نگه دارید.بین ست ها ۳۰ ثانیه استراحت کنید.

چرخش داخلی و خارجی و بازو توسط شخصی دیگر

ابتدا به پشت بخوابید سپس شانه را ۴۵ درجه و آرنج را ۹۰ درجه خم کنید.شخص دیگری باید مچ دست مورد نظر شما را بایک دست و آرنج شما را با دست دیگری نگه دارد.اکنون بازو را به آرامی تا حد ممکن به داخل و خارج بچرخانید.شخص باید در انتهای رنج حرکتی از فشار زیاد خودداری کند و دست شما را محکم و نرم نگه دارد.این تمرین را ۳ ست ۳۰ تایی و سه بار درروز انجام دهید.

کشش عضلات شانه با چرخش خارجی آن در چارچوب درب

در چارچوب درب بایستید.بازو را در کنار بدن و آرنج خود را ۹۰ درجه خم کنید.کف دست مورد نظر را روی قاب در قرار دهید. حالا به آرامی تنه را در جهت مخالف دست بجرخانید تا کشش اندکی احساس شود.کشش را نگه داشته و تمرین را تکرار کنید.تمرین را ۱ست ۴تایی و دوبار در روز انجام دهید.هر حرکت را ۲۰ ثانیه نگه دارید و بین ست ها ۳۰ ثانیه استراحت کنید.

کشیدن عضلات پشت در حالت ایستاده کنار قاب درب Rhomoboids

قاب درب یا یک تکیه گاه سفت و محکم را با هر دو دست خود بگیرید.آرنج ها را صاف و مستقیم نگه دارید سپس تنه خود را کمی خم کنید.با کشیدن قاب درب عضلات پشتتان را بکشید تا کشش ملایمی بین کتف های خود احساس کنید.تمرین را ۱ ست ۴تایی و دوبار در روز انجام دهید.هر حرکت را ۲۰ ثانیه نگه دارید.بین ست ها ۳۰ ثانیه استراحت کنید.

حرکات فیزیوتراپی شانه راست

از آن جایی که اکثر افراد جامعه راست دست اند و حرکات بزرگ اندام فوقانی از قسمت مفصل شانه و کتف انجام می شود توان بخشی مؤثر و بازگردانی استقلال فرد اهمیت ویژه ای دارد.علاوه بر این اختلال در مفصل شانه در طولانی مدت منجر به اختلال در وضعیت کلی بدن از جمله پاسچر فرد می شود.با انجام به موقع فیزیوتراپی شانه می توانید از عوارض احتمالی بعدی جلوگیری کنید.

در توان بخشی شانه راست با توجه به وضعیت حاد یا مزمن بودن اختلال درمان لازم در جهت کاهش درد کاهش التهاب ایجاد ثبات در مفصل همچنین افزایش قدرت و استقامت عضلانی به منظور بالا بردن سطح توانایی بیمار در انجام کارهای شخصی و کارهای روزانه خود و بازگشت به شغل و وضعیت قبل از ایجاد آسیب انجام می شود.

حرکات فیزیوتراپی شانه چپ

از آن جایی که شانه مفصل پرتحرکی است انجام فیزیوتراپی برای هر دو سمت آن ضروری است.درمورد توان بخشی شانه چپ موارد زیر مهم است:

  • کاهش التهاب و ادم با استفاده از ماساژ های سطحی
  • وضعیت دهی اندام بالاتر از سطح بدن
  • انجام اقدامات درمانی به منظور کاهش درد با استفاده از جریان های الکتریکی و دستگاه های لیزر
  • دیاترمی و مگنت تراپی
  • افزایش دامنه مفصلی فعال و غیرفعال با استفاده از از دستگاه cpm
  • درمان های دستی

مرحله بعدی فیزیوتراپی شانه چپ افزایش استقامت،قدرت عضلانی و هم چنین ایجاد ثبات بیشتر در مفصل شانه چپ است.تمرینات ثباتی در افراد اهمیت زیادی دارد زیرا شانه مفصل بی ثباتی است.تمرینات ثباتی باید در ابتدا شروع شده و همراه با اقدامات ضددرد پیشرفت کند.

فیزیوتراپی شانه

دلایل درد گرفتن شانه

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی شانه درد سومین مشکل شایع در مشکلات اسکلتی عضلانی است.۳۰درصد افراد درطول عمر خود به نحوی دچارآن می شوند.افرادی که از نظر جسمانی فعال اند و ورزش می کنند احتمال این که دچار شانه درد شوند بیشتر است.با فیزیوتراپی می توان طیف گسترده از مشکلات شانه از جمله شانه یخ زده،تاندونیت شانه،بورسیت شانه،سندرم گیرافتادگی شانه،پارگی تاندون شانه را درمان کرد.از دلایل کلی شانه درد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضعف عضلات کتف ، سفتی مفصل شانه
  • آسیب دیدگی استخوان‌ها و غضروف، که ممکن است در اثر آرتروز ایجاد شود
  • ضعف عضلات روتاتور کاف و شانه
  • وضعیت بدنی نامناسب ، وجود تنش و فشار عضلات بین گردن و شانه ( این وضعیت در افرادی که وضعیت بدنی نامناسبی در قسمت بالای ستون مهره‌ها یا گردن دارند شایع است، که اغلب با نوع کارشان مرتبط است)
  • عدم تعادل بین گروه عضلات شانه که منجر به ضعف حرکت بازو و کتف می‌شود.

درادامه چند مورد از شایع ترین دلایل شانه درد را برای شما توضیح خواهیم داد:

تاندوینیت

تاندوینیت بیماری شایعی است که باعث ایجاد التهاب در ناحیه شانه می شود.این مشکل معمولا برای افرادی پیش می آید که از نظر جسمی بسیار فعال اند و برای درمان آن باید به متخصص فیزیوتراپی مراجعه کنند.افرادی که شغلشان نقاشی است یا زیاد تنیس بازی می کنند در معرض ابتلا به تاندونیت شانه هستند.اگر به این بیماری مبتلا هستید برای جلوگیری از درد مزمن علاوه بر فیزیوتراپی باید یه شانه های خود استراحت بدهید.

شانه یخ زده

شانه یخ زده معمولا بعد از آسیب دیدگی و درکنار دیگر مشکلات شانه اتفاق می افتد.افرادی که دچار شانه یخ زده هستند توصیه می شود در فواصل بین جلسات فیزیوتراپی خود زیاد استراحت کنید تا از ایجاد بافت اسکار در شانه جلوگیری شود.ایجاد بافت اسکار باعث می شود عضلات اطراف شانه نیز حالت یخ زده پیدا کنند.این مشکل محدوده حرکتی کامل فرد را محدود کرده و منجر به درد مزمن می شود.

بورسیت

شانه از اجزای متحرک زیادی تشکیل شده است که یکی از اجزای تشکیل دهنده آن بورس است.بورس حاوی کیسه های کوچکی از مایعات است که باعث روان شدن حرکت مفصل شانه می شود.اگر بورس تحریک یا ملتهب شود ممکن است فرد به بورسیت مبتلا شود که در این صورت در اسرع وقت باید به مرکز فیزیوتراپی مراجعه کند.

گیرافتادگی شانه

گیرافتادگی شانه زمانی اتفاق می افتد که قسمت بالای کتف هر بار که از بدن دور می شود،فشار زیادی به بافت نرم زیرین در بازو واردکند.در این حالت زمانی که بازو بالا برده می شود،کتف با تاندون ها و بورس اصطحکاک پیدا می کند.درمان گیرافتادگی شانه را حتما جدی بگیرید زیرا در صورتی که درمان نشود منجر به بورسیت یا تاندونیت می شود.

پارگی تاندون

تاندون های موجود در شانه ممکن است به دلیل آسیب دیدگی حاد یا بعضی مشکلات دژنراتیو خاص پاره شوند.استفاده بیش از حد از این تاندون ها،روندطبیعی پیری و صدمات ناگهانی اغلب باعث شکافتن و پارگی تاندون ها می شود.پارگی تاندون چه جزئی باشد چه کامل درد زیادی به همراه دارد که برای درمان آن باید به طور منظم به فیزیوتراپ مراجعه کنید.

شانه درد معمولا درشب ها بیشتر می شود.علت آن فرایندی است که به آن تاندونوز کاف روتاتور و بورسیت شانه گفته می شود.تاکنون هیچ توجیه علمی دقیقی مبنی بر این که چرا شانه درد در شب بدتر می شود پیدا نشده است اما عواملی مانند خوابیدن به پهلو،وارد شدن فشار مستقیم به شانه،کیفیت تشک افراد نیزدراین مسأله تأثیر دارد.

در صورت ابتلا به شانه درد چطور باید بخوابیم؟ 

اگر شانه درد دارید هنگام خوابیدن به نکات زیر دقت کنید:

  • به شکم نخوابید.به شکم خوابیدن باعث می شود فشار به شانه ها کم شود اما خوابیدن در این وضعیت برای شانه ای که درد می کند مناسب نیست.
  • هنگام خوابیدن به پهلوی مخالف شانه ای که درد دارد بخوابید.
  • برای سرخود ازبالش مناسبی استفاده کنید.
  • هنگام خواب از بالش بدن استفاده کنید.
  • ازامتحان نکات و وضعیت های مختلف خواب نترسید.

علائم شانه درد

شانه درد علائم زیادی دارد و همان طور که در ابتدا اشاره شد فعالیت های روزانه فرد را مختل می کند.علائم شانه درد عبارتند از:

  • از دست دادن قدرت و حرکت
  • احساس درد در شب
  • درد خفیفی که در حین استراحت یا فعالیت به وجود می آید.
  • وجود درد و سفتی در هنگام بالا یا پایین بردن بازو.
  • درد ناگهانی در هنگام انجام حرکات بلند کردن و یا دراز کردن بازو.
  • احساس درد در هنگام انجام حرکات بالاتر از سر(مانند پرتاپ توپ)
  • دشواری در انجام کارهایی که مستلزم آن است که بازو در پشت بدن قرار ‌گیرد (مانند بستن یا باز کردن زیپ یا دکمه‌های پشت لباس).
  • کشیده شدن درد از جلوی شانه به کنار بازو.
فیزیوتراپی شانه
فیزیوتراپی شانه

مراحل فیزیوتراپی شانه

ارزیابی در فیزیوتراپی شانه

برای آغاز فرایند فیزیوتراپی شانه باید یک معاینه و مشاهده کلی از وضعیت شانه و حرکات آن از تمام زوایا داشته باشید.با این کار فیزیوتراپ موقعیت شانه و کتف بیمار را بررسی می کند.برای معاینه فیزیوتراپ از بیمار می خواهد تا حرکات فعالی را انجام دهدسپس در حین انجام این حرکات تمامی الگوهای سه گانه حرکتی شانه و هرنوع دردی که منجر به کاهش حرکت در این الگوها می شود را بررسی می کند.اگر در دامنه حرکتی بیمار مشکلی وجود نداشت قدرت شانه را با استفاده از همان حرکاتی که برای بررسی دامنه حرکتی شانه استفاده کرده بود با اندکی فشار بررسی می کند.

در نهایت میزان روان بودن حرکت مفصل بررسی می شود که برای آن فیزیوتراپ حرکاتی انجام می دهد تا متوجه شود استخوان های مفصل چگونه در برابر هم حرکت می کنند زیرا در چنین مواردی خشکی و سفتی مفصل امری شایع است.پس از این که ارزیابی فیزیوتراپ تمام شد مشکل بیمار را تشخیص می دهد و متناسب با شرایط وی برنامه درمانی تنظیم می کند.

مرحله دوم در فیزیوتراپی شانه اجرای یک پلان جامع و کامل شامل استفاده از دستگاه های ضددرد،ضدالتهاب نظیر  Tens،اولتراسوند است.در فیزیوتراپی با لیزر می توان از لیزر برای تسریع ترمیم استفاده کرد.هم چنین می توان از مگنت برای بهبود ناحیه شکستگی استفاده کرد.

مزایای فیزیوتراپی شانه

همه افراد نمی توانند از یک سری تمرینات خاص برای درمان شانه درد استفاده کنند.از مزایای مراجعه به فیزیوتراپ برای درمان شانه درد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فیزیوتراپ با استفاده از یک رویکردجامع،تمرینات قدرتی،درمان های دستی و… به بیماران در بهبود یافتن مشکل شانه درد کمک می کند.
  • مناسب ترین تمرینات و روش ها را به بیمار ارائه می کند.
  • به بیمار کمک می کند تا متوجه شود چرا دچار شانه درد شده است.بیمار چگونه می تواند فعالیت های خود را برای کاهش درد و بهبود یافتن تغییر دهد.
  • پس از مراجعه به فیزیوتراپ و طی کردن مراحل توانبخشی بیمار می تواندبه فعالیت های عادی خود ادامه دهد.