چرا بعد از غذا خوردن کمر درد می گیریم؟

کمر درد بعد از غذا خوردن اغلب نتیجه درد ارجاعی است. این دردی است که از یک ناحیه از بدن سرچشمه می گیرد و به ناحیه دیگری سرایت می کند. مشکلات متعددی می تواند باعث کمر درد بعد از غذا خوردن شود، از وضعیت نامناسب بدنی گرفته تا زخم معده،…
کمر درد بعد از غذا خوردن

کمر درد بعد از غذا خوردن

با توجه به سبک زندگی و عوامل مرتبط با  وضعیت بدن، بسیاری از افراد با مشکل کمر درد دست و پنجه نرم می کنند. می توان گفت که کمر درد، یک مشکل رایج است که اگر کسی مبتلا شود، تعجب آور نیست. این در حالی است که کمر درد بعد از غذا خوردن چیز دیگری است، زیرا نمی توان آن را به مشکلات وضعیت بدن نسبت داد. این نوع درد احتمالاً در نتیجه درد ارجاعی است که از یک ناحیه از بدن منشا می‌گیرد و سپس به ناحیه دیگری که در این مورد کمر شما است، منتشر می‌شود.

کمر درد اغلب به دلیل کشیدگی عضلانی یا آرتریت در ستون فقرات شما ایجاد می شود، اما همچنین می تواند نشانه طیف وسیعی از علل دیگر باشد. این علل ممکن است شامل فشار بر اعصاب ستون فقرات، عفونت کلیه، سرطان یا سایر بیماری های جدی باشد. کمر درد حتی می تواند نشانه ای از حمله قلبی باشد. کمر درد همچنین می‌تواند در غیرمنتظره‌ترین زمان‌ها، هنگام نشستن یا قدم برداشتن، یا حتی بعد از خوردن غذا ظاهر شود.

اگر بعد از غذا خوردن کمر درد دارید، ممکن است تصور کنید که این ناراحتی مربوط به یک مشکل گوارشی است. این ممکن است وجود داشته باشد، اما مهم است که به تمام علائم خود و هر محرک احتمالی برای درد نگاه کنید. تجربه گهگاهی این حالت معمولاً نگران کننده نیست، اما درد مکرر بعد از غذا خوردن می تواند نشانه ای از چندین اختلال گوارشی باشد. اگر معده شما اغلب بعد از غذا خوردن درد می کند، ایده خوبی است که با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید. درد شدید ممکن است نیاز به مراقبت های پزشکی فوری داشته باشد.

علل رایج ایجاد کمر درد بعد از غذا خوردن

کمر درد بعد از غذا خوردن به دلایل زیادی، از پرخوری گرفته تا پانکراتیت یا التهاب لوزالمعده که پشت معده قرار دارد، قابل تشخیص است. در زیر برخی از دلایل رایج این نوع درد آورده شده است. با این حال، مشخص کردن یک علت دقیق گاهی اوقات می تواند مشکل باشد، به خصوص اگر بیش از یک عامل درگیر باشد.

آلرژی و عدم تحمل برخی از غذاها

افراد مبتلا به آلرژی یا افرادی که به عدم تحمل برخی غذاها گرفتار هستند، ممکن است پس از خوردن آنها دچار التهاب شوند. اگر از قبل کمر درد داشته باشند، التهاب می تواند علائم را بدتر کند. نمونه هایی از غذاهایی که ممکن است باعث التهاب و کمر درد شوند، عبارتند از:

• الکل
  • لبنیات
  • گلوتن
  • بادام زمینی
  • قند

برخی از غذاها می توانند شرایط زمینه ای را تشدید کنند و در نتیجه باعث کمر درد شوند. به عنوان مثال، غذاهای بسیار تند می توانند باعث سوزش سر دل شوند و کمر درد را بدتر کنند.

حمله قلبی

فردی که دچار حمله قلبی یا انفارکتوس میوکارد می شود، درد در قفسه سینه و سایر قسمت های بدن خود و همچنین علائم دیگر را احساس می کند. کمر درد می تواند نشانه حمله قلبی باشد، به خصوص اگر با علائمی مانند درد قفسه سینه، سبکی سر، حالت تهوع، درد در بازو، فک یا گردن و تعریق همراه باشد. بر اساس منبع معتبر انجمن قلب آمریکا، زنان بیشتر از مردان علائم حمله قلبی غیر معمول را تجربه می کنند.

این ها ممکن است شامل کمر درد، فشار در قسمت بالای کمر، سرگیجه، درد در شکم و تنگی نفس باشد. لازم به ذکر است که زنان در هنگام تجربه مشکلات قلبی همیشه درد قفسه سینه ندارند. تشخیص علائم اولیه حمله قلبی و دریافت درمان فوری بسیار مهم است و می تواند جان یک فرد را نجات دهد. حمله قلبی با ایست قلبی که در آن قلب به طور کامل از کار می افتد، متفاوت است. هر دو موقعیت اورژانسی و بدون درمان هستند، اما حمله قلبی می تواند منجر به ایست قلبی شود.

بیشتر بدانید:  فیزیوتراپی ارتوپدی چگونه می تواند به شما کمک کند؟

التهاب کیسه صفرا و سنگ کیسه صفرا

کیسه صفرا، عضوی گلابی شکل است که در زیر کبد قرار دارد. صفرا را ذخیره و آزاد می کند، مایعی که به بدن در هضم چربی ها کمک می کند. کیسه صفرا می تواند ملتهب شود، به خصوص اگر رسوبات سختی به نام سنگ کیسه صفرا وجود داشته باشد. خوردن غذاهای چرب می تواند باعث حمله کیسه صفرا شود که در آن اندام ملتهب شده و باعث درد می شود. علائم معمول حمله کیسه صفرا شامل حالت تهوع و درد شدید در قسمت بالای شکم است که این درد ممکن است به کمر نیز سرایت کند.

پانکراتیت

پانکراس، عضوی در بدن است که در هضم و تنظیم قند خون شرکت می کند. التهاب پانکراس به عنوان پانکراتیت شناخته می شود. علائم آن شامل درد شکمی که بعد از خوردن غذا بدتر می شود، کمر درد، نبض سریع، تب، حالت تهوع و استفراغ است. با پیشرفت این بیماری، دوره های درد مکرر و شدیدتر می شوند.

به طوری که برخی از افراد درد شکم دائمی را تجربه خواهند کرد. محققان گزارش داده اند که تقریباً ۷۰ درصد موارد پانکراتیت، ناشی از مصرف طولانی مدت و بیش از حد الکل است. با پیشرفت پانکراتیت مزمن، و توانایی لوزالمعده برای تولید شیره گوارشی بدتر می شود، علائم زیر ممکن است ظاهر شوند:

• مدفوع بدبو و چرب
  • نفخ
  • گرفتگی شکم
  • نفخ شکم

در نهایت، لوزالمعده ممکن است اصلا نتواند انسولین تولید کند که منجر به دیابت نوع ۱ می شود که می تواند علائمی مانند، تشنگی، تکرر ادرار، گرسنگی شدید، کاهش وزن ناخواسته، خستگی و تاری دید ایجاد کند.

عفونت کلیه

بیشتر اوقات، باکتری هایی که باعث عفونت کلیه می شوند از قسمت دیگری از دستگاه ادراری مانند مثانه، حالب یا مجرای ادرار می آیند. عفونت‌های کلیه معمولاً در افرادی که قبلاً عفونت مثانه دارند، زنان و افراد باردار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. افرادی که علائم عفونت کلیه را تجربه می کنند، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند، زیرا این بیماری ممکن است باعث آسیب دائمی کلیه شود یا به سایر قسمت های بدن سرایت کند.

عفونت کلیه می تواند باعث کمر درد و همچنین درد شکم، خون در ادرار، احساس سوزش هنگام ادرار کردن، لرز، تب، تکرر ادرار، حالت تهوع، فوریت ادرار و استفراغ شود. علائم معمولاً در طول روز وجود دارد، اگرچه برخی از افراد ممکن است بعد از غذا خوردن بیشتر متوجه آنها شوند. هر کسی که مشکوک به عفونت کلیه است، باید برای جلوگیری از بروز عوارض و تشدید علائم به دنبال مراقبت های پزشکی و درمان باشد.

زخم معده

زخم معده یا مری ممکن است منجر به دردی شود که به کمر نیز سرایت می کند. سایر علائم زخم معده شامل آروغ زدن، نفخ، درد سوزشی در معده، احساس سیری بعد از غذا خوردن، گاز معده، سوزش سردل و حالت تهوع است. عفونت با هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) اغلب باعث ایجاد زخم معده می شود. آنها همچنین ممکن است به دلیل استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم ایجاد شوند. غذاهای تند یا اسیدی می توانند علائم زخم معده را بدتر کنند.

بیشتر بدانید:  علت گرفتگی عصب پا چیست | چگونه می توان گرفتگی عصب پا را درمان نمود؟

سوزش سردل

کمر درد بعد از خوردن غذا ممکن است ناشی از سوزش سر دل باشد، یک بیماری گوارشی که با درد سوزشی در قفسه سینه مشخص می شود. این مشکل معمول است و بسیاری از افراد هر روز و یا می توان گفت که گاهی اوقات، سوزش سر دل را تجربه می کنند. علائم دیگر ممکن است شامل طعم ترش در دهان، گلودرد و سرفه باشد. برخی غذاها ممکن است علائم سوزش سر دل را تحریک کنند، از جمله:

• الکل
  • کافئین
  • شکلات
  • غذاهای ادویه دار
  • گوجه فرنگیها

تجربه سوزش سر دل بیش از دو بار در هفته ممکن است نشان دهنده بیماری ریفلاکس معده  باشد که در صورت عدم مدیریت صحیح و عدم درمان به موقع می تواند منجر به زخم معده شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر کمر درد تنها علامت شماست و گمان می‌کنید که ناشی از کشیدگی عضلانی است، می‌توانید استراحت و داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) را امتحان کنید، به شرطی که پزشک به شما گفته باشد که مصرف این نوع دارو خوب است و ببینید که آیا در چند روز دیگر احساس بهتری دارید یا خیر. اگر درد به مدت یک هفته یا بیشتر ادامه داشت یا به طور فزاینده ای بدتر شد، به پزشک مراجعه کنید. چنانچه علائم دیگری همراه با کمر درد دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

این امر به ویژه اگر متوجه تغییراتی در ادرار شوید که نشان دهنده مشکل کلیوی است یا مدفوع قیری مانند که می تواند به معنای زخم یا سایر بیماری های جدی باشد، صادق است. عفونت دستگاه ادراری (UTI) یا عفونت مثانه می تواند به عفونت کلیه تبدیل شود، بنابراین در صورت وجود این شرایط، همیشه بهتر است برای تشخیص و درمان اقدام کنید.

به همین ترتیب، زخم می تواند خطر خونریزی داخلی را افزایش دهد، بنابراین پاسخ سریع به علائم همیشه بهترین کار است. هنگامی که کمر درد با درد در یک یا هر دو پا همراه است، معمولاً ناشی از یک عصب در ستون فقرات است که در حال تحریک شدن است. اگر این علائم را دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. آنها می توانند انواع درمان های غیر تهاجمی یا تهاجمی را توصیه کنند.

درمان کمر درد بعد از غذا خوردن

درمان مناسب برای شرایط شما به علت زمینه ای بستگی دارد. به همین دلیل است که باید به پزشک مراجعه کنید تا به درستی منبع مشکل درد شما مشخص شود. درمان های رایج برای این نوع درد عبارتند از:

تنظیم رژیم غذایی و سبک زندگی

سبک زندگی ناسالم منجر به خوردن غذای ناسالم می شود. این یک فرمول کاملاً آشنا است. اگر در مورد غذاهایی که می خورید و غذاهایی که ممکن است باعث ایجاد مشکلات گوارشی شوند اهمیتی نمی دهید و دوره های منظم کمر درد و شکم درد مزمن دارید، باید تغییراتی ایجاد کنید. این به معنای حذف عوامل موثر در تشدید علائم مانند الکل، کافئین، شکلات، شکر و غذاهای تند است

برای برخی، ممکن است نشانه‌ای از شرایطی مانند سوء هاضمه، سندرم روده تحریک‌پذیر و عدم تحمل گلوتن باشد، بنابراین ممکن است مواردی مانند نان، باید حذف شوند. به طور کلی توصیه می شود که با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا بدانید کدام غذاها برای شما ممنوع است.

مصرف دارو

مصرف دارو باید با نظر پزشک مصرف شود، به خصوص اگر آنتی بیوتیک ها دخیل باشند. داروهای تجویزی ممکن است برای عفونت کلیه و هلیکوباکتر پیلوری ضروری باشد. مهارکننده‌های پمپ پروتون و مسدودکننده‌های اسید معده ممکن است برای سوزش سر دل و زخم مورد نیاز باشند. برای کنترل علائم خفیف پانکراتیت و التهاب حمله کیسه صفرا، ممکن است فقط به مسکن های معمول نیاز داشته باشید.

بیشتر بدانید:  اثرات دوچرخه سواری بر زانو

ورزش و فیزیوتراپی

اگر این یک مشکل مرتبط با وضعیتی مانند تنگی ستون فقرات است، راه حل این است که بدن خود را در حرکت نگه دارید و به درمانگران اجازه دهید وضعیت مشکل دار شما را اصلاح کنند. انجام حرکات کششی و تمرینات ورزشی، به تقویت عضلات مرکزی بدن و حمایت از کمر و ستون فقرات کمک می کند. یوگا، پیلاتس و تای چی، برخی از تمرینات سبک هستند که می توانند علائم را تسکین دهند. فیزیوتراپی همچنین می‌تواند فشار عضلانی، فشار عصبی و سایر مشکلات درد مانند عضلات و تاندون‌های ملتهب، پارگی دیسک و آرتروز را برطرف کند. این را با درمان های خانگی مانند کمپرس یخ، مسکن های موضعی و استراحت کافی تکمیل کنید.

راه های پیشگیری از ابتلا به کمر درد

اگر علت کمر درد شما مربوط به وضعیت بدنی یا فشار عضلانی باشد، پیشگیری به قوی و انعطاف پذیر نگه داشتن ماهیچه های کمر شما بستگی دارد. اگر در فیزیوتراپی شرکت کردید، باید به انجام تمرینات و حرکات کششی که یاد گرفتید ادامه دهید. فعالیت هایی مانند یوگا و تای چی نیز ممکن است به وضعیت بدنی، تقویت عضلات و انعطاف پذیری کمک کند.

پیشگیری از سوزش سر دل و عوارض زخم در آینده ممکن است صرفاً به اجتناب از غذاهایی باشد که این واکنش‌ها را تحریک می‌کنند. ممکن است لازم باشد از غذاهای چرب و تند اجتناب شود یا به حداقل برسد. نوشیدنی های اسیدی و کافئین دار نیز بر برخی از افراد مبتلا به زخمم معده تأثیر منفی می گذارد. همچنین ممکن است لازم باشد از مصرف الکل اجتناب کنید.

کلام پایانی

با ورزش منظم، حفظ وضعیت بدنی خوب و حفظ وزن مناسب به بهبود و تسکین کمر میتوان کمک کرد. کمر درد احتمالاً ناشی از درد ارجاعی است. به علائم دیگری که ممکن است به پزشک در تشخیص بیماری شما کمک کند، توجه کنید.

اگر کمر درد شما ناشی از زخم معده است، ممکن است نیاز به اصلاح سبک زندگی داشته باشید. این موارد می تواند شامل تغییر در رژیم غذایی، کاهش وزن، ورزش یا داروها باشد. شما باید بتوانید کیفیت زندگی خوبی را حفظ کنید و با درمان و تغییر سبک زندگی، درد در ناحیه کمر و سایر نقاط را محدود کنید.

هدف فیزیوتراپی ایرانیان کاهش درد و کمک به عملکرد، حرکت و زندگی بهتر است.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان ،  بهترین فیزیوتراپی در اصفهان

به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیکها و بخش های درمانی :

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان

باشگاه بدنسازی ایرانیان

کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان

استخر آب درمانی ایرانیان

فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی

فیزیوتراپی ایرانیان ، طی سال ها فعالیت همیشه در تلاش است تا خدمات زیر را ارائه نماید.

الکتروتراپی ، تکارتراپی ، مگنت تراپی ، فیزیوتراپی ورزشی ، لیزرتراپی ( لیزر پرتوان ) ، اولتراسوند US ،  فیزیوتراپی کمر ، فیزیوتراپی زانو ، فیزیوتراپی دست ، فیزیوتراپی گردن ، فیزیوتراپی سکته مغزی ، فیزیوتراپی پارکینسون ، فیزیوتراپی پا ، فیزیوتراپی درد پاشنه پا ، فیزیوتراپی خارپاشنه ،  فیزیوتراپی ACL ، فیزیوتراپی کف لگن ، فیزیوتراپی بارداری ، فیزیوتراپی کودکان ، ماساژ درمانی ، باشگاه ورزشی ، آب درمانی و … بخشی از خدماتی است که در کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان ارائه می گردد.