گیر کردن عصب و درد در قسمت پایین کمر | علت، تشخیص و درمان

گیر کردن عصب و درد در قسمت پایین کمر یکی از علل اصلی احساس درد در این ناحیه است. این حالت ممکن است به دلایلی نظیر فتق دیسک کمر و یا حرکات ناگهانی کمر به وجود آید. درمان فشردگی عصب پایین کمر می تواند ساده یا پیچیده باشد.

گیر کردن عصب و درد در قسمت پایین کمر

ممکن است گاهی در اثر برخی حرکات ناگهانی و یا بلند کردن اجسام سنگین، دچار درد در ناحیه پایین کمر شده باشید. این حالت آزار دهنده عمدتا زمانی رخ  می دهد که به پنج مهره پایین کمر، فشارهای شدید وارد شود. در چنین حالت هایی، اختلال گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر اتفاق می افتد که وضعیت دردناکی را برای فرد رقم خواهد زد.

گاهی گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر چنان دردهای طاقت فرسایی ایجاد می کند که کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده می دهد. در مواردی که این مشکل حاد باشد، هیچ نوع راه های درمان خانگی مانند استراحت یا مصرف مسکن های بدون نسخه نمی تواند شرایط شخص را بهبود دهد. بنابراین، بیمار باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و راهی برای درمان گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر خود بیابد.

تشخیص به موقع علائم گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر و انجام روش های درمانی مناسب برای آن می تواند به بهبود سریع تر بیمار کمک کند.

گیر کردن عصب درد در قسمت پایین کمر چه علائمی دارد؟

برخی علائم گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر با لمس قسمت های پایین کمر توسط خود بیمار قابل تشخیص است. برای این کار شخص می تواند با فشار دادن عصب قسمت پایین کمر، شدت درد را متوجه شود. ایجاد درد شدید در ناحیه پایین کمر و یا بروز بی حسی در این قسمت برای بیمار آزار دهنده خواهد بود. دقت کنید که دردهای این ناحیه می توانند به صورت مقطعی بوده و شدید یا ضعیف شوند. با این حال، افزایش فشار به این ناحیه، درد حاصل از گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر را تشدید خواهد کرد.

در کنار درد شدید در ناحیه پایین کمر، ممکن است علائم دیگری نیز بروز کنند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• احساس ضعف
  • بروز اسپاسم عضلانی
  • از دست دادن واکنش

درد سیاتیک چه ارتباطی با گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر دارد؟

گاهی به دلایل مختلف، عصب سیاتیک در ناحیه بین کمر و پاها، دچار اختلال عملکرد شده و درد عصب سیاتیک را ایجاد می کند. آسیب یا فشردگی عصب سیاتیک بین کمر و پاها یکی از دلایلی است که می تواند درد عصب سیاتیک را در پی داشته باشد. درد حاصل از فشردگی عصب یا گیر کردن عصب سیاتیک در پایین کمر ممکن است به نواحی مجاور آن نظیر باسن، پایین کمر و حتی پاها تا ساق و مچ منتشر گردد. از علائم اختلال عصبی سیاتیک می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• احساس درد شدید در کمر
  • سوزن سوزن شدن پاها و کمر
  • ایجاد بی حسی در پاها و کمر
  • احساس ضعف

نکته ای که در مورد درد سیاتیک وجود دارد این است که با انجام حرکات ناگهانی نظیر عطسه بدتر می شود. درد حاصل از مشکل سیاتیک گاهی چنان تشدید می شود که می تواند در زندگی و فعالیت های روزمره فرد از جمله راه رفتن او اختلال ایجاد نماید. در نظر داشته باشید که احساس درد منفرد و بدون وجود حس سوزن سوزن شدن در پاها و کمر عمدتا به گیر کردن عصب سیاتیک در قسمت پایین کمر مربوط نمی شود.

بیشتر بدانید:  انواع استئوژنز ایمپرفکتا

دلایل گیر کردن عصب و درد در قسمت پایین کمر چیست؟

گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر می تواند به دلایل مختلفی بروز کند. برای مثال سقوط ناگهانی و زمین خوردن، یکی از علت های شایع گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر به حساب می آید. برای اشخاصی که در سنین بین ۳۰ تا ۵۰ سال به سر می برند، ممکن است علائم ناشی از گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر بیش از افراد دیگر مشاهده شود. این مساله به فاکتورهایی نظیر افزایش سن و فشردگی عصب و تحلیل دیسک های مهره های کمر مربوط می شود.

گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر ممکن است به دلیل فتق دیسک کمر نیز رخ دهد. فتق دیسک حالتی است که معمولا با افزایش سن و در اثر ساییدگی و ایجاد نقص در مهره های کمر بروز می کند. برای مردانی که در سنین ۲۰ تا ۵۰ سالگی هستند، اختلال فتق دیسک شیوع بیشتری دارد.

علاوه بر علل یاد شده، عوامل زیر نیز می توانند در بروز اختلال گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر نقش داشته باشند:

• برآمدگی دیسک کمر
  • تنگی کانال نخاعی
  • تشکیل خار استخوان (استئوفیتوز)
  • اسپوندیلولیستزیس
  • تنگی فورامینال
  • بیماری دژنراتیو دیسک کمر
  • روماتیسم مفصلی

در چه حالت هایی اختلال گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر رخ می دهد؟

عمده دلایلی که می توانند اختلال گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر را در پی داشته باشند، ایجاد ساییدگی در ناحیه پایین کمر است. اما عوامل دیگری نیز می توانند در گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر نقش داشته باشند که از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• قرار گرفتن در وضعیت نامناسب به خصوص در اثر کار با کامپیوتر
  • عدم انجام ورزش منظم و کافی
  • بلند کردن ناگهانی و نامناسب اجسام سنگین
  • انجام حرکات تکراری
  • بروز اضافه وزن یا چاقی

اختلال گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص علت گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر بهترین و اصلی ترین کار مراجعه به یک پزشک متخصص است. پزشک در ابتدای کار با گرفتن شرح حال بیمار، برای مراحل بعدی تشخیص، تصمیم گیری می کند. زمان شروع درد در پایین کمر، میزان تاثیر آن بر فعالیت های روزانه وکیفیت زندگی و آخرین آسیب هایی که به کمر وارد شده است از جمله مواردی هستند که پزشک متخصص درباره آن ها سوال می پرسد.

پس از بررسی سابقه درد و ناراحتی بیمار، پزشک معاینات فیزیکی خود را انجام می دهد. مهم ترین مواردی که در معاینات فیزیکی پزشک بررسی می شوند، عبارت اند از:

• وضعیت دامنه حرکتی
  • مشکلات مربوط به تعادل
  • نحوه واکنش در پاها
  • وجود احساس ضعف در عضلات
  • تغییر در حس در اندام تحتانی

گاهی تنها با معاینه های فیزیکی یاد شده نمی توان علت دقیق گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر و بروز درد شدید را تشخیص داد. در چنین شرایطی پزشک باید درباره علت فشردگی عصب و گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر بررسی های بیشتری انجام دهد. روش های تشخیصی دیگری که برای بررسی علت گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر توسط پزشک تجویز می گردند، عبارت اند از:

• تصویربرداری با اشعه ایکس که ساختار مهره ها و استخوان ها را نشان می دهد.
  • ام آر آی (MRI) که به بررسی بافت های نرم ناحیه پایین کمر، دیسک های مهره ها، اعصاب کمر و نخاع کمک می کند.
  • سی تی اسکن که برای تهیه تصویر دقیق از کمر و ساختارهای استخوانی و عضلات آن به کار می رود.

روش های تصویربرداری تشخیصی مکملی که در بالا اشاره شد، عمدتا برای افرادی به کار برده می شوند که علائم گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر و درد کمر را برای مدت طولانی داشته باشند. برای مثال، پزشکان زمانی این نوع تصویربرداری ها را برای افراد مشکوک به اختلال سیاتیک تجویز می کنند که شخص حدود ۱۲ هفته یا بیشتر علائم آن را داشته باشد.

بیشتر بدانید:  جراحی فیوژن بین کمری قدامی (ALIF)

اختلال گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر چگونه درمان می شود؟

برای درمان اختلال گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر می توان از روش های تخصصی پزشکی و درمان های خانگی استفاده نمود. مصرف مسکن های بدون نسخه، فیزیوتراپی و تغییر در سبک زندگی افراد از رایج ترین روش های درمان اختلال گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر هستند. اما اگر شرایط حادتر شود، لازم است از روش های دیگر کمک گرفت که در ادامه به آن ها می پردازیم.

درمان های ابتدایی برای درمان اختلال گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر

اولین درمان هایی که برای بهبود شرایط بیمار درگیر با اختلال گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر به کار برده می شوند، درمان های غیرتهاجمی هستند. این درمان ها می توانند پس از چند هفته شرایط بیمار را بهبود بخشند. برخی از روش های درمانی غیرتهاجمی را در ادامه معرفی می کنیم.

مصرف داروها

پزشک بعد از معاینه فیزیکی و بررسی های دقیق تر با تجویز داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، به درمان اختلال گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر کمک می کند. عملکرد اصلی این داروها برای کاهش درد و التهاب خواهد بود.

گاهی داروهای یاد شده اثربخشی مناسبی نداشته و همچنان حالت های آزار دهنده برای بیمار ادامه می یابد. در چنین شرایطی استروئیدهای خوراکی به بهبود سریع تر بیمار کمک خواهد کرد.

فیزیوتراپی

درمان فیزیوتراپی برای اختلال گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر از بهترین درمان های مکمل و غیرتهاجمی به حساب می آید. انتخاب یک فیزیوتراپیست ماهر می تواند به درمان افراد درگیر با این اختلال کمک شایانی نماید. حرکات کششی و تمریناتی که ستون فقرات افراد را تقویت می کنند، برای رفع اختلال گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر مناسب هستند.

درمان های خانگی برای اختلال گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر

علاوه بر درمان های پزشکی، انجام برخی مراقبت های خانگی نیز می تواند به بهبود شرایط بیمار کمک کند. برخی از این درمان ها عبارت اند از:

تغییر سبک زندگی

تغییر و اصلاح سبک زندگی می تواند تا حد زیادی درد ناحیه پایین کمر و مشکل گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر را رفع نماید. برای مثال، اصلاح نحوه نشستن یا نحوه انجام فعالیت هایی که نیاز به بلند کردن اجسام و یا پیچیدن کمر دارند، برای رفع اختلال فشردگی عصب پایین کمر بسیار مفید است. گاهی لازم است افراد بخشی از فعالیت های روزانه خود را محدود کنند تا علائم اختلال گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر خود را کاهش دهند.

گرما درمانی و سرما درمانی

استفاده از یخ و آب گرم به صورت متناوب و هر ۲۰ دقیقه یک بار، باعث می شود تا اسپاسم های عضلانی کاهش یابند. البته در نظر داشته باشید که استفاده از گرما درمانی برای افرادی که در ۴۸ ساعت اخیر آسیب های شدید کمر داشته اند، به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

بیشتر بدانید:  آب درمانی برای کمر و ستون فقرات، جراحی های کمر

انجام ورزش و حرکات تکراری

ورزش منظم از شروع دردهای عصبی پیشگیری کرده و یا مانع از تشدید آن خواهد شد. ورزش هایی نظیر تای چی و یوگای سبک نیز برای تقویت قدرت و انعطاف پذیری بسیار موثر هستند. در نتیجه، درمان اختلال گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر را ساده تر می سازند.

اصلاح وضعیت خواب

وضعیت خوابیدن افراد و نحوه قرار دادن کمر، می تواند درد پایین کمر را تشدید کند. پزشک یا فیزیوتراپیست می تواند به بیمار مبتلا به اختلال گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر کمک کند تا بهترین روش و وضعیت خوابیدن را انتخاب نماید. برای مثال، معمولا پزشک یا فیزیوتراپیست به بیمار توصیه می کنند تا در هنگام خوابیدن از یک بالش بین پاهای خود استفاده کند.

درمان های پیشرفته اختلال گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر

در برخی از بیماران مبتلا به اختلال گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر روش های درمانی کم تهاجمی و یا درمان های خانگی موثر واقع نمی شوند. در چنین شرایطی درمان های تهاجمی تر از سوی پزشک توصیه می گردد که از جمله این درمان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مصرف استروئیدهای تزریقی

تجویز استروئیدهای تزریقی از راه های درمانی رایج برای اختلال گیر کردن عصب و درد در قسمت پایین کمر است. معمولا این درد با تزریق اپیدورال استروئید تسکین می یابد.

تهاجمی ترین روش درمانی اختلال گیر کردن عصب در قسمت پایین کمر، روش جراحی است.البته این نوع درمان ممکن است با روش های مختلفی انجام گیرند که می توانند به صورت کم

تهاجمی باشند.برای افرادی که به هیچ یک از درمان های دیگر پاسخ ندهند، روش جراحی عصب فشرده پایین کمر، راه حل مناسبی خواهد بود.

به عنوان مثال، اختلال درد در قسمت پایین کمر می تواند از فتق دیسک ناشی شود.

در چنین شرایطی مسلما با ایجاد یک برش کوچک و انجام میکرودیسککتومی، وضعیت درد کمر درمان میشود.

بهتر است پس از طی کردن روش های کم تهاجمی تر به آن روی آورید. همچنین، معمولا پس

از انجام جراحی های ارتوپدی، انجام درمان های مکمل مانند فیزیوتراپی برای تسریع روند بهبودی

شخص مناسب خواهد بود.

به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیکها و بخش های درمانی :

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان    باشگاه بدنسازی ایرانیان    کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان    استخر آب درمانی ایرانیان    فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی

فیزیوتراپی ایرانیان ، طی سال ها فعالیت همیشه در تلاش است تا خدمات زیر را ارائه نماید.

الکتروتراپی ، تکارتراپی ، مگنت تراپی ، فیزیوتراپی ورزشی ، لیزرتراپی ( لیزر پرتوان ) ، اولتراسوند US ،  فیزیوتراپی کمر ، فیزیوتراپی زانو ، فیزیوتراپی دست ، فیزیوتراپی گردن ، فیزیوتراپی سکته مغزی ، فیزیوتراپی پارکینسون ، فیزیوتراپی پا ، فیزیوتراپی درد پاشنه پا ، فیزیوتراپی خارپاشنه ،  فیزیوتراپی ACL ، فیزیوتراپی کف لگن ، فیزیوتراپی بارداری ، فیزیوتراپی کودکان ، ماساژ درمانی ، باشگاه ورزشی ، آب درمانی و …