فیزیوتراپی دیسک کمر

فیزیوتراپی دیسک کمر به عنوان بهترین و موثرترین روش در درمان غیر جراحی دیسک کمر شناخته می شود که نیاز به جراحی را به حداقل می رساند. بیرون زدگی دیسک کمر یکی از بیماری های مهم و شایع ستون فقرات بوده که با برداشتن قسمت میانی دیسک بین مهره ای همراه است. دیسک بیرون زده به ریشه ها و اعصاب نخاعی فشار وارد می کند و دامنه حرکتی را برای بیمار کند می کند. ستون فقرات انسان از ۲۶ مهره تشکیل شده است که توسط صفحاتی به نام دیسک های بین مهره ای از هم جدا شده اند. اگر عاملی باعث آسیب یا پارگی دیسک‌ها شود، منجر به برداشتن قسمت میانی دیسک می‌شود که باعث فشار بر ریشه‌ها و اعصاب نخاعی و علائمی مانند کمردرد، پا درد، اختلالات حرکتی و … خواهد شد.

دیسک کمر

از آنجایی که علائم دیسک کمر مشابه سایر مشکلات ستون فقرات مانند رباط یا رگ به رگ شدن کمر، تنگی نخاع، آرتروز، برخی بیماری های روماتیسمی و حتی عفونت هایی مانند بروسلوز است، تشخیص آن مشکل است و نیاز به بررسی دقیق متخصص دارد.

لازم به ذکر است که استراحت مطلق برای بیماران مبتلا به این عارضه جز در موارد خاص توصیه نمی شود زیرا استراحت مطلق باعث ضعیف شدن عضلات کمر و تشدید درد و سایر علائم بیماری خواهد شد.

دیسک کمر چیست؟

دیسک های ستون فقرات اجسامی شبیه بالشتک هستند که بین مهره ها قرار دارند. استخوان های ستون فقرات بدون این ضربه گیرها به یکدیگر ساییده می شوند. دیسک ها علاوه بر خم شدن ستون فقرات و امکان انجام حرکاتی مانند پیچش و خم شدن، از ستون فقرات در برابر جذب نیروی ضربه و وزن بدن نیز محافظت می کنند. دیسک از یک لایه بیرونی به نام حلقوی فیبروزوس و یک مرکز ژلاتینی به نام هسته پالپوزوس تشکیل شده است. در قسمت بیرونی هر دیسک الیافی وجود دارد که به مهره مجاور متصل شده و دیسک را در جای خود نگه می دارد. فتق دیسک کمر زمانی رخ می دهد که لایه بیرونی پاره و مرکز ژلاتینی آن وارد کانال نخاعی شود.

فضای کانال نخاعی تنها به اندازه ای است که نخاع و مایع نخاعی را در خود جای دهد، بنابراین بیرون زدگی دیسک کمر و پیشروی آن به این کانال باعث فشرده شدن اعصاب یا نخاع شده و در نتیجه بیمار دچار عارضه شدید می شود  و با درد طاقت فرسا و تغییرات حسی همراه است. مواد ژلاتینی داخل دیسک نیز محرک های شیمیایی تولید می کند که باعث درد گردن و التهاب عصبی می شود.

علائم بیرون زدگی دیسک کمر

• کمردرد مزمن و گاهی شدید که مشکلات زیادی را برای فرد مبتلا ایجاد می کند.
  • گزگز و مورمور، بی حسی و سردی و گرم شدن پاها
  • درد به پاها پخش می شود
  • تشدید درد با نشستن و ایستادن و حتی عطسه و سرفه
  • ضعیف شدن پاها
  • اختلال در عملکرد پا
  • اختلالات حرکتی

دلایل دیسک کمر

• کاهش میزان آب در دیسک و کاهش انعطاف پذیری آن به دلیل افزایش سن
  • فشار بیش از حد به ستون فقرات به دلایلی مانند بلند کردن اجسام سنگین
  • ورزش های سنگین بدون آمادگی قبلی
  • آسیب دیسک در اثر ضربه شدید به ستون فقرات در اثر تصادفات ناگهانی

تشخیص دیسک کمر

برای تشخیص بیماری دیسک کمر، پزشک شرح حال کامل بیماری را دریافت کرده و از معاینات ویژه برای این منظور استفاده می کند. تایید تشخیص پزشک با استفاده از اسکن ام آر آی از ناحیه کمر بیمار امکان پذیر است که به شناسایی دیسک کمر کمک می کند.

بیشتر بدانید:  بهترین مرکز فیزیوتراپی
آزمایشات تصویربرداری

پزشک ممکن است از اسکن MRI بیمار برای تأیید تشخیص پزشک مبنی بر فتق دیسک استفاده کند. این اسکن می تواند تصاویر واضحی از بافت های نرم مانند دیسک های بین مهره ای به پزشک بدهد.

ابتدا پزشک اطلاعات مربوط به تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی را دریافت می کند. پس از بررسی علائم و سابقه بیماری، پزشک وضعیت ستون فقرات بیمار را بررسی می کند. در طول فرآیند معاینه فیزیکی، پزشک از آزمایش‌های مرتبط برای تعیین علت کمردرد استفاده می‌کند.

معاینه عصبی

معاینه فیزیکی پزشک باید شامل معاینه عصبی بیمار برای شناسایی نقاط ضعف یا نقاط واکنش ضعیف باشد. برای آزمایش ضعف عضلانی، پزشک نحوه راه رفتن بیمار را روی پاشنه و انگشتان پا بررسی می کند. علاوه بر این، پزشک معمولا قدرت ران، مچ پا و انگشتان شما را بررسی می کند. پزشک می‌تواند با بررسی احساس هنگام لمس آرام ناحیه پا، هرگونه از دست دادن حس در بدن را بررسی کند. علاوه بر این، رفلکس های زانو و مچ پا باید در این شرایط در نظر گرفته شود، زیرا ممکن است گاهی اوقات این رفلکس ها به دلیل آسیب از بین بروند.

SLR

این تست روشی بسیار دقیق برای تشخیص مشکلات دیسک کمر در افراد زیر ۳۵ سال است. در این آزمایش بیمار به پشت می خوابد و پزشک پای آسیب دیده را بلند می کند. در این شرایط زانو باید صاف و صاف باشد. اگر با انجام این حرکت در ساق پا و زیر زانو احساس درد کردید، آزمایش نشان می دهد که مشکل دیسک کمر مثبت است.

فیزیوتراپی دیسک کمر

بسیاری از بیماران مبتلا به این عارضه با فیزیوتراپی دیسک کمر به بهبود قابل توجهی دست می یابند و نیاز به جراحی در این افراد به حداقل می رسد.

فیزیوتراپیست با آموزش انجام حرکات فعال یا غیرفعال عضلانی، ماساژ دیسک کمر و دستکاری ستون فقرات به بهبود وضعیت فرد مبتلا به فتق دیسک کمر کمک می کند.

استفاده از گرما و سرما به عنوان یکی از روش های موثر در فیزیوتراپی به کاهش علائم این عارضه کمک می کند.

استفاده از گرما باعث افزایش جریان در ناحیه کمر می شود که علاوه بر کمک به تسکین درد، در دفع مواد زائد از ستون فقرات نیز نقش دارد که به کاهش درد و التهاب کمک می کند. گرما بافت های آسیب دیده و ملتهب را آرام می کند. گرما همچنین به رهاسازی و شل شدن عضلات سفت شده کمک می کند. گرما باعث افزایش قطر رگ های خونی و افزایش انرژی و اکسیژن در دسترس سلول ها برای متابولیسم می شود و به بهبود شما کمک می کند.

استفاده از سرما همچنین باعث کاهش سرعت هدایت جریان های عصبی، جریان های الکتریکی و در نتیجه کاهش احساس درد در ناحیه آسیب دیده می شود. سرما درمانی همچنین نقش مهمی در کاهش التهاب ناشی از دیسک کمر دارد.

لیزر درمانی

یکی از پرکاربردترین روش های فیزیوتراپی در درمان دیس تایمی کمر است که با استفاده از لیزرهای پرقدرت و لیزرهای کم توان به کاهش علائم این بیماری کمک می کند. انرژی لیزر تراپی پرقدرت انرژی، عمق گرما و متابولیسم را در بافت هدف در بدن افزایش می دهد و در نتیجه روند بهبودی را تسریع می کند.

بیشتر بدانید:  خشکی مفاصل چیست؟

درمان دستی و تکنیک های دستکاری ستون فقرات نیز به کاهش مفاصل و بافت های مردانه و کاهش فشار دیسک بیرون زده بر روی اعصاب نخاعی کمک می کند.

ورزش همچنین بخش مهمی از برنامه فیزیوتراپی دیسک کمر است. انجام تمرینات مناسب با وضعیت بیمار باعث کاهش فشار داخل دیسک، رفع اسپاسم و گرفتگی عضلات و کمک به تنظیم مفاصل پشت ستون می شود.

ورزش دیسک کمر

شامل تمرینات کششی برای افزایش انعطاف پذیری و دامنه حرکتی ستون فقرات است. در واقع ورزش درمانی یکی از موثرترین راهکارهای فیزیوتراپی دیسک کمر است که در کاهش علائم و عوارض برای بیمار نقش دارد.

سونوگرافی

نیز یکی از روش های درمانی در رفع علائم دیسک کمر است. امواج اولتراسوند گرمای عمیق را در بافت هدف افزایش می دهد و به رفع گرفتگی عضلات و تسکین درد کمک می کند. سونوگرافی همچنین باعث افزایش جریان خون به دیسک کمر می شود و به بهبودی سریع کمک می کند.

الکتروتراپی

تنسی نیز یک روش رایج برای تسکین درد دیسک کمر است. آن دسته از بیمارانی که به دلیل بیماری قادر به حرکت و مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی نیستند می توانند از خدمات فیزیوتراپی در منزل متخصصین ما بهره مند شوند.

استفاده از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن نیز ممکن است به تسکین درد و التهاب ناشی از فتق دیسک کمر کمک کند. در صورت درد شدید، پزشک ممکن است تزریق کورتیکواستروئیدها را به فضای اپیدورال توصیه کند.

اگر بیرون زدگی دیسک کمر با فیزیوتراپی دیسک کمر بهبود نیافت و بیرون زدگی دیسک باعث فلج اندام تحتانی یا بی اختیاری ادرار و مدفوع شود، باید در اسرع وقت عمل جراحی انجام گیرد.

پس از جراحی فیزیوتراپی دیسک کمر، بیمار باید به طور منظم برای توانبخشی و بهبودی در اسرع وقت تحت نظر باشد تا بیمار بتواند در اسرع وقت به شرایط عادی زندگی خود بازگردد.

مزایای فیزیوتراپی برای دیسک کمر

پس از ارزیابی بیمار، فیزیوتراپیست برنامه درمانی خاصی را برای هر فرد در نظر می گیرد. از مزایای فیزیوتراپی برای دیسک کمر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• حرکات طبیعی ستون فقرات و لگن را به دست می آورید
  • کاهش درد
  • بیمار به فعالیت های روزمره زندگی بازمی گردد
  • از ایجاد آسیب بیشتر خودداری خواهید کرد
  • بهبود کیفیت زندگی

نحوه فیزیوتراپی دیسک کمر

فیزیوتراپی برای فتق دیسک کمر راهی برای تسکین درد است. علاوه بر این، فیزیوتراپی به شما یاد می دهد که برای جلوگیری از آسیب بیشتر چه کاری انجام دهید.

چندین روش فیزیوتراپی برای فتق دیسک کمر وجود دارد. تکنیک هایی مانند ماساژ بافت عمیق، گرما یا سرما درمانی، تحریک الکتریکی (TENS)، کشش و آب درمانی باعث کاهش درد و آرامش بدن می شود.

فیزیوتراپی برای پارگی دیسک کمر

یکی از روش های فیزیوتراپی برای فتق دیسک کمر، درمان مکنزی است. برخی افراد فکر می کنند که مکنزی فقط یک سری تمرینات برای دیسک کمر است. از سوی دیگر، روش مکنزی شامل مجموعه‌ای از ارزیابی‌ها، درمان‌های دستی و تمرین‌های تخصصی است. درمان مکنزی برای کمردرد در سال ۱۹۶۰ توسط رابین مکنزی، فیزیوتراپیست در نیوزلند ایجاد شد. مکنزی پیشنهاد می کند که تمرینات صاف کننده ستون فقرات علائم بیماران مبتلا به فتق دیسک کمر را کاهش دهد. فیزیوتراپی مکنزی کمردرد و سیاتیک را متمرکز می کند؛ یعنی درد تیراندازی در پشت ساق پا که مربوط به عصب سیاتیک است تسکین یافته و درد به کمر منتقل می شود. پس از ارزیابی بیمار، فیزیوتراپیست به صلاحدید خود این تمرینات را تجویز و آموزش می دهد.

بیشتر بدانید:  خستگی عضلانی

انواع فیزیوتراپی دیسک کمر

همانطور که گفته شد روش های فیزیوتراپی مختلفی برای فتق دیسک کمر وجود دارد. انواع فیزیوتراپی برای فتق دیسک کمر به شرح زیر است:

کشش کمر: کشش همان کشش مهره های کمر است. هدف از کشش کاهش یا از بین بردن اثر گرانش بر روی مهر و موم است. با جداسازی آرام مهره های کمر از یکدیگر، فشار منفی ایجاد شده دیسک بیرون زده را به جای خود باز می گرداند.

آب درمانی: قرار گرفتن در آب دارای خواص ضد التهابی و ضد درد است. ورزش در آب می تواند قدرت و استقامت عضلات را افزایش دهد. آب درمانی همچنین دارای خاصیت آرامش بخشی و کاهش سطح استرس و اضطراب است.

دستگاه تحریک الکتریکی: استفاده از جریان های الکتریکی در فیزیوتراپی رایج است. برخلاف تصور رایج، این محرک ها دردناک نیستند و تحمل آن ها سخت نیست. این محرک ها خاصیت کاهش درد و اسپاسم عضلانی را دارند. تحریک الکتریکی خفیف مورد استفاده در دستگاه های فیزیوتراپی باعث آزاد شدن اندورفین می شود. اندورفین یک ماده طبیعی در بدن برای کاهش درد است که اثرات ضد درد آن برای مدتی در بدن باقی می ماند.

حرکات فیزیوتراپی دیسک کمر

فیزیوتراپیست حرکت شناس است. پس از معاینه و ارزیابی بیمار، فیزیوتراپیست در مورد حرکات فیزیوتراپی دیسک کمر تصمیم می گیرد. تمرینات مختلفی برای دیسک کمر وجود دارد. از جمله حرکات فیزیوتراپی دیسک کمر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تمرینات ثبات مرکزی:

ثبات مرکزی بدن به معنای حفظ تعادل و کنترل ستون فقرات و لگن در حین حرکت است. ورزش هایی برای تقویت عضلات عمقی پشت، شکم، دیافراگم شکمی و لگن در این درمان گنجانده شده است.

تمرینات انعطاف پذیری:

بیشتر بیرون زدگی های دیسک کمر به دلیل فشارهای مکرر است و به مرور زمان رخ می دهد. انجام حرکات کششی برای افزایش انعطاف ستون فقرات و حرکات لگن باعث بهبود انعطاف پذیری و کاهش فشار بر روی مهر و موم و دیسک در حین فعالیت های روزانه می شود. این امر نیاز به گنجاندن تمرینات کششی در درمان فتق دیسک کمر را توضیح می دهد.

تمرینات ویلیامز:

این سری از تمرینات برای تقویت عضلات خم کننده است. این تمرینات بسیار ایمن هستند و فشار زیادی به ستون فقرات وارد نمی کنند. ورزش ویلیامز برای افرادی که تنگی نخاع، اسپوندیلولیستزیس کمری و مشکلات مفصل مهره های کمری دارند مناسب است. این تمرینات پس از ارزیابی بیمار توسط فیزیوتراپیست تجویز و آموزش داده می شود.

کلینیک مجهز و تخصصی فیزیوتراپی ایرانیان

به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان، باشگاه بدنسازی ایرانیان

و استخر آب درمانی ایرانیان تمام تلاش خود را برای بهبود بیماران به کار گرفته است. این مجموعه تحت

مدیریت علی رضا صدیقی و دکتر مهدی صدیقی متخصص طب فیزیوتراپی و توانبخشی اداره می گردد.

برای آشنایی بیشتر با مجموعه سلامت ایرانیان و خدمات ارائه شده توسط این مجموعه می توانید به

صفحه اینستاگرام فیزیوتراپی ایرانیان مراجعه نمایید.