فیزیوتراپی آرتروز

فیزیوتراپی آرتروز استئوآرتریت که به آن آرتروز نیز گفته می شود، نوعی التهاب همراه با درد شدید در مفصل بوده که ناشی از سبک زندگی، ژنتیک و حرکات اندام ها و اندام ها است. این نوع التهاب با افزایش سن و با گذشت زمان بدتر می شود. آرتروز می تواند…

فیزیوتراپی آرتروز

استئوآرتریت که به آن آرتروز نیز گفته می شود، نوعی التهاب همراه با درد شدید در مفصل بوده که ناشی از سبک زندگی، ژنتیک و حرکات اندام ها و اندام ها است. این نوع التهاب با افزایش سن و با گذشت زمان بدتر می شود. آرتروز می تواند در هر گروهی از افراد در هر سنی رخ دهد. البته این عارضه بیشتر در بین افراد بالای ۴۵ سال دیده می شود و ۴۸ درصد بیماران مبتلا به این عارضه را افراد بالای ۵۰ سال تشکیل می دهند. استئوآرتریت در افراد مبتلا به استئوآرتریت شایع تر است.

آرتروز

استئوآرتریت به معنای ساییدگی و پارگی مفصل و تخریب سطح مفصل و به دنبال آن تغییر شکل، درد و محدودیت حرکت در مفصل است. در این بیماری غضروف مفصل آسیب دیده و به تدریج از بین می رود. آرتروز می تواند هر مفصلی را درگیر کند، اما مفاصل بزرگی که وزن بدن را تحمل می کنند، مانند مفصل زانو، مستعدتر هستند. این بیماری معمولا افراد بالای ۵۰ سال را مبتلا می کند، با این حال، خطر ابتلا به آرتروز در هر سنی وجود دارد.

آرتروز زانو شایع ترین نوع آرتروز بوده و در واقع تخریب و فرسایش مزمن غضروف مفصلی اطراف زانو است. غضروف مفصلی استخوان های مفصل زانو (پشت کشکک زانو، زیر استخوان ران و بالای استخوان درشت نی) را می پوشاند.

آرتروز چگونه تشخیص داده می شود؟

علائم آرتریت بسته به نوع آرتریت و شدت آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

شایع ترین علائم شامل موارد زیر است:

• درد مفصل
  • سفتی مفصل

سایر علائم مفصلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• قرمزی
  • احساس گرما در مفصل
  • ورم

افراد همچنین ممکن است به دلیل آرتروز احساس خستگی یا ناراحتی کنند. در مراحل اولیه، اکثر افراد دچار سفتی مفاصل یا درد خفیف، به خصوص هنگام صبح می شوند.

با بدتر شدن علائم، تورم نیز با افزایش درد رخ می دهد. در مراحل پایانی، مفاصل بزرگتر می شوند و ممکن است متفاوت به نظر برسند. همچنین ممکن است برجستگی هایی در انگشتان دست وجود داشته باشد که ندول نامیده می شود.

استئوآرتریت را می توان توسط پزشک متخصص یا فیزیوتراپ تشخیص داد. فرآیند تشخیص شامل معاینه فیزیکی و بررسی علائم است.

همچنین می توان از تصویربرداری با اشعه ایکس برای بررسی فضای مفصلی بین استخوان ها و تعیین میزان از بین رفتن غضروف و ارزیابی شدت بیماری استفاده کرد.

انواع رایج آن عبارتند از آرتروز زانو و آرتروز مفصل ران.

فیزیوتراپی آرتروز

هدف از انجام فیزیوتراپی آرتروز در هنگام بروز استئوآرتریت بهبود قدرت عضلانی، تقویت تغذیه غضروف، کاهش التهاب، کاهش درد و جلوگیری از فشار بیشتر بر مفصل آسیب دیده است.

برای کاهش علائم آرتروز، فیزیوتراپ توصیه های ارگونومیکی را به فرد مبتلا می دهد و تمرینات تقویتی و اصلاحاتی را برای فعالیت های روزانه ارائه می دهد. با رعایت این نکات می توان سلامت مفاصل را به دست آورد. با توجه به تشخیص و توصیه کادر پزشکی می توان از سایر روش های درمانی برای بهبود آرتروز استفاده کرد.

به عنوان مثال، به افراد توصیه می شود از آتل برای حمایت، محدود کردن دامنه حرکتی و قرار دادن مفصل در وضعیت استاندارد استفاده کنند. استفاده از ماساژ درمانی و گرما نیز برای کاهش درد مفاصل و عضلات آسیب دیده توصیه می شود.

زمانی که فرد درد زیادی را تجربه می کند، نیاز به دریافت تمرینات تقویتی دارد. این تمرینات باید به مرور انجام شده تا از تحریک بیش از حد ناحیه آسیب دیده جلوگیری شود. گاهی اوقات تغییر روش انجام یک کار خاص یا فعالیت بدنی می تواند علائم آرتروز و استرس را در مفصل کاهش دهد. در این موارد فیزیوتراپیست می تواند با استفاده از تجهیزات مناسب و با دانش خود به فیزیوتراپی آرتروز در منزل بپردازد.

بیشتر بدانید:  بهترین فیزیوتراپی در ایران

فیزیوتراپی آرتروز زانو

فیزیوتراپی بهترین راه برای کاهش و درمان آرتروز زانو در خانه است. انجام انواع تمرینات تقویتی و کششی که توسط فیزیوتراپیست ارائه می شود می تواند عضلات اطراف زانو را تقویت کرده و درد را کاهش دهد.

فیزیوتراپیست برای درمان آرتروز زانو با بررسی میزان آسیب و عارضه، وضعیت بیمار را بررسی می کند. او پس از بررسی شرایط، برنامه درمانی برای بیمار طراحی می کند تا بتواند از روش های مختلفی مانند لیزر پرقدرت، اولتراسوند، سوزن خشک، موج شوک و تمرینات حرکتی برای بهبود وضعیت آسیب استفاده کند. برای دریافت خدمات فیزیوتراپی در منزل می توانید با ما تماس بگیرید تا در هر زمان و در هر نقطه از اصفهان با قیمت مناسب و کیفیت مناسب از خدمات مرکز توانبخشی ایرانیان بهره مند شوید.

فیزیوتراپی برای آرتروز شانه

فیزیوتراپی یکی از بهترین درمان ها برای افراد مبتلا به آرتروز است. زیرا فیزیوتراپی آرتروز از بدتر شدن وضعیت جلوگیری می کند. همچنین فیزیوتراپیست ها با استفاده از امکانات استاندارد و ارائه یک برنامه ورزشی می توانند حساسیت، خشکی و درد مفصل را کاهش دهند. با تقویت و کشش عضلات مفصل شانه می توانید به کاهش فشار روی شانه کمک کنید. یکی از اهداف فیزیوتراپی جلوگیری از آتروفی عضلانی است تا بیمار بتواند تحرک خود را حفظ کند.

هنگامی که درد شانه در افراد رخ می دهد، اولین درمان فیزیوتراپی خواهد بود. در این روش هدف افزایش تحرک و کاهش درد در ناحیه آسیب دیده است تا فرد بتواند تمام حرکات مورد نیاز برای یک زندگی عادی را انجام دهد. فیزیوتراپی آرتروز شانه ممکن است در برخی موارد باعث شود فرد دیگر نیازی به جراحی نداشته باشد و یا در موارد دیگر ممکن است زمان باقی مانده تا جراحی را افزایش دهد.

فیزیوتراپیست سعی می کند با بررسی دقیق موارد زیر وضعیت آسیب را بررسی کند تا بتواند روند درمان را به بهترین نحو آغاز کند:

• قدرت: با انجام تست های مقاومتی مختلف سعی می شود تعادل و ضعف موجود مشخص شود.
  • تکنیک: فیزیوتراپیست با معاینه و مشاهده فعالیت فرد به فرد مبتلا به عارضه توصیه می کند تا بتواند تکنیک های فعالیت خود را تغییر داده و در نتیجه علائم مفاصل را کاهش دهد.
  • مفصل: برای تعیین عارضه و شدت مفصل، روش های معاینه مختلفی انجام می شود تا بتوان با استفاده از روش فیزیوتراپی مختص مفصل مورد نظر، درمان را آغاز کرد.
  • انعطاف پذیری: برای تعیین تحرک مفصل از روش های مختلفی برای اندازه گیری دامنه حرکتی مفصل استفاده می شود.

فیزیوتراپی برای آرتروز گردن

در بیشتر افراد، فرسایش و ساییدگی غضروف متصل به مهره‌ها و مهره‌های گردن با افزایش سن رخ می‌دهد. فرسایش حاصل می تواند خود را به شکل سخت شدن، ترک خوردن و خشک شدن غضروف نشان دهد که به همه آنها علائم و شرایط آرتروز گفته می شود.

برای بهبود آرتروز گردن لازم است با کادر پزشکی متخصص و مجرب مشورت شود تا فیزیوتراپیست علاوه بر فیزیوتراپی آرتروز از روش های درمانی زیر برای بهبود عارضه استفاده کند:

بیشتر بدانید:  استفاده از سرما درمانی و گرما درمانی در بهبود مشکلات عضلانی - اسکلتی
تحرک

در این روش که به صورت دستی انجام می شود، بافت های نرم و مفاصل به آرامی توسط فیزیوتراپیست جابه جا می شوند. با این درمان درد کاهش می یابد و توانایی حرکت بازیابی می شود و سطوح مفصلی صاف می شود.

درمان اولتراسونیک

استفاده از روش انتقال امواج صوتی از بافت ها باعث تحریک واکنش های شیمیایی بدن و در نهایت تسریع روند بهبودی می شود. با تکان دادن لوله آزمایش، سرعت واکنش افزایش می یابد.

طب سوزنی

این روش که یک روش شرقی است با سوزن های مخصوص انجام می شود. با قرار دادن این سوزن ها در ناحیه خاصی از پوست می توانید جریان انرژی را کاهش یا افزایش داده و در نتیجه درد را کاهش دهید.

ماساژ

در روش ماساژ درمانی انواع فشارها و تکنیک های کنترل شده بر روی سطح بدن انجام می شود. از اثرات این درمان می توان به کاهش تورم، کاهش اسپاسم عضلانی و افزایش جریان خون اشاره کرد.

تداخل درمانی

با هدایت جریان الکتریکی با کنترل ضعیف در فرکانس های مختلف به اندام ها می تواند به بهبود عارضه کمک کند. برخی از مزایای این روش شامل افزایش جریان خون، کاهش التهاب، کاهش درد و تحریک عضلات و اعصاب است.

درمان کایروپراکتیک

این درمان برای از بین بردن چسبندگی، بازگرداندن تحرک و رفع انسداد مفاصل استفاده می شود. در روند آرتروز کمر با این روش فرد احساس درد نخواهد کرد و گاهی صدایی شبیه قولنج شنیده می شود.

فیزیوتراپی برای آرتروز کمر

از فیزیوتراپی می توان برای تقویت عضلات ستون فقرات دور کمر استفاده کرد. تقویت عضلات این ناحیه از ستون فقرات حمایت می کند و در نتیجه فشار کمتری به ستون فقرات وارد می شود. تقویت عضلات ستون فقرات در همه افراد برای پیشگیری از علائم کمردرد و آرتروز ضروری است.

فیزیوتراپیست با دانش و شناخت اندام ها و بافت های بدن انسان و معاینه تخصصی و کامل از بهترین روش های درمانی برای کاهش گرفتگی عضلات، کاهش درد، بهبود حرکت، بهبود عملکرد عضلات کمر استفاده می کند. برخی از این روش ها شامل تحریک الکتریکی، درمان دستی، انجام ورزش و لیزرهای پرقدرت است که با توجه به وضعیت جسمانی فرد و میزان آسیب تجویز می شوند.

ورزش های ارائه شده برای فیزیوتراپی آرتروز کمری شامل تمرینات کششی و تقویتی است که باعث افزایش دامنه حرکتی، کاهش درد، افزایش تحرک می شود. البته لازم است فرد مبتلا به آرتروز روند درمان را به خوبی و به طور منظم دنبال کند تا در اسرع وقت به بهبودی کامل برسد.

فیزیوتراپی آرتروز در خانه

استفاده از خدمات فیزیوتراپی در منزل بهترین گزینه برای افرادی است که امکان مراجعه حضوری به مراکز فیزیوتراپی را ندارند. دلایل زیادی وجود دارد که افراد نمی توانند حضوری بروند. اما اکثر افرادی که از مشکلات اسکلتی رنج می برند و اصلا امکان حرکت ندارند از این خدمات استفاده می کنند.

پیشرفت علم پزشکی منجر به ارائه خدمات پزشکی نه تنها به مراکز درمانی، بلکه به درمان خانگی نیز شده است. گذراندن درمان در منزل همیشه موثرتر بوده و امکانات بیشتر و بهتری را برای فرد فراهم می کند. فردی که در خانه توسط فیزیوتراپیست درمان می شود سریعتر از فردی که در یک مرکز درمانی تحت درمان قرار می گیرد، نتیجه می گیرد.

بیشتر بدانید:  سوالات متداول آب درمانی در فیزیوتراپی ایرانیان

در فیزیوتراپی خانگی آرتریت، فیزیوتراپیست با تجهیزات لازم به منزل فرد مراجعه می کند و فرد را به صورت خصوصی و شخصی تحت نظر و درمان می کند. به همین دلیل فرد راحتی بیشتری خواهد داشت و سختی کمتری را تجربه خواهد کرد.

فیزیوتراپی برای آرتروز چقدر موثر است؟

بر اساس مطالعات اخیر، اطلاعات زیادی در مورد درمان های محافظه کارانه برای آرتروز وجود دارد. مطالعات نشان داده است که فیزیوتراپی آرتروز درد را تسکین و عملکرد را افزایش می دهد و در نتیجه کیفیت زندگی فرد را بهبود می بخشد. البته استفاده از روش های مختلف فیزیوتراپی بهتر از یک روش درمانی است. بر این اساس یکی از مناسب ترین روش های درمانی برای افراد مبتلا به آرتروز استفاده از فیزیوتراپی است و افرادی که می خواهند در روند درمانی خود نتیجه بهتری بگیرند می توانند از خدمات فیزیوتراپی در منزل مرکز توانبخشی ایرانیان بهره مند شوند.

برای بهبود در خانه چه کنیم؟

برای کاهش علائم و بهبود آرتروز، بهترین درمانی که فرد باید به صورت شبانه روزی دنبال کند، استراحت و عدم انجام فعالیت هایی است که باعث افزایش آسیب می شود. با استراحت میزان درد و تورم ناشی از عارضه کاهش می یابد. البته اگر مفصل آسیب دیده درد دارد و علائمی مانند گرما و تورم وجود ندارد، می توانید از کمپرس گرم به صورت کیسه آب گرم یا حمام با آب داغ برای التیام و تسکین درد استفاده کنید.

پس از کاهش درد، فرد می تواند برخی تمرینات لازم را به آرامی انجام دهد تا سفتی را کاهش و توانایی حرکت مفاصل را افزایش دهد. اما برای درمان باید خدمات فیزیوتراپی آرتروز را در منزل و زیر نظر کادر مجرب و تحصیل کرده دریافت کنید. زیرا تمرینات باید به صورت استاندارد و با فشار کافی انجام شود و متأسفانه برخی افراد با رعایت نکردن این موضوع گاهی با فشار بیشتر و تمرین بیش از حد باعث تشدید عارضه می شوند. اگر اطلاعاتی در مورد میزان و نحوه انجام این تمرینات ندارید می توانید با ما تماس بگیرید تا از راهنمایی مشاوران بهره مند شوید.

چه مدت طول می کشد تا بهبودی حاصل شود؟

با کنترل علائم می توان درمان آرتروز را مشخص کرد. اما فرد باید سعی کند در صورت نیاز به درد استراحت کافی داشته باشد. در بیشتر موارد توصیه می شود که افراد برای بهبودی سریعتر از چند روز تا چند هفته استراحت کنند.

زمانی که فرد درد بیشتری احساس می کند، پزشک دارو تجویز می کند. در این موارد فرد باید داروهای خود را به طور منظم مصرف کرده و از فعالیت هایی که باعث افزایش درد می شود خودداری کند. همچنین توصیه می شود افراد از مفاصل سالم خود برای انجام کارهای روزانه خود استفاده کنند. در صورتی که به توصیه های کادر درمانی عمل کردید و متوجه بهبود جراحت نشدید، حتما به پزشک و فیزیوتراپ مراجعه کنید و موضوع را در میان بگذارید.

کلینیک مجهز و تخصصی فیزیوتراپی ایرانیان

به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان، باشگاه بدنسازی ایرانیان

و استخر آب درمانی ایرانیان تمام تلاش خود را برای بهبود بیماران به کار گرفته است. این مجموعه تحت

مدیریت علی رضا صدیقی و دکتر مهدی صدیقی متخصص طب فیزیوتراپی و توانبخشی اداره می گردد.