فیزیوتراپی زانو

مفصل زانو محل تلاقی استخوان ران و استخوان ساق پا است . انتهای این استخوان ها با غضروف پوشیده شده است به همین خاطر این استخوان ها بدون داشتن اصطحکاک روی یکدیگر می لغزند و حرکت می کنند . غضروف اضافی مفصل زانو مینیسک نام دارد . مفصل زانو دو قطعه غضروف اضافی دارد که بار را به طور مساوی در زانو توزیع می کند .

مفصل زانو توسط چهار رباط در محل خود ثابت می شود . این باندهای قوی و ضخیم درون و اطراف کپسول مفصل قرار دارند و از دررفتگی یا حرکت استخوان ها در جهت نادرست جلوگیری می کند . عضلات ران نیز به حفظ زانو در محل آن کمک می کنند .

یکی از پیچیده ترین مفاصل بدن زانو است . زانوها نیرویی ۶ برابر وزن بدن تحمل می کنند . یکی از روش های پر کابرد برای درمان زانو درد فیزیوتراپی زانو است . بنابراین می توان گفت اولین اقدامی که برای درمان زانو درد باید انجام دهید مراجعه به یک فیزیوتراپ خوب است . زانو ها حدودا نیرویی ۶ برابر وزن بدن شما تحمل می کنند .

بعد از مراجعه به فیزیوتراپ وی معمولا یک برنامه ورزشی مناسب به شما ارائه می کند . با انجام این حرکات می توانید زانوهایتان را تقویت کنید بدون آن که برای آن مشکلی پیش بیاید .یک فیزیوتراپ خوب تجربه گسترده ای در زمینه ارزیابی وضعیت سلامت زانو دارد . بعد از انجام تمرینات فیزیوتراپی ، فرد می تواند فعالیت های خود را دوباره آغاز کند.

فیزیوتراپ قبل از ارائه برنامه خود شرایط بدنی بیمار ، سن ، سبک زندگی ، میزان آسیب دیدگی زانو ، وضعیت سلامت عمومی بیمار را بررسی می کند . به طور میانگین مفاصل زانو حدود یک میلیون مرتبه در سال خم می شوند بنابراین احتمال این که دچار مشکل شوند زیاد است . بسیاری از زانو درد ها را می توان با فیزیوتراپی و بدون انجام عمل جراحی درمان کرد به گونه ای که نیازی به تزریق دردناک و عمل جراحی ندارند بنابراین توصیه می شود برای درمان زانو درد فیزیوتراپی را در مرحله اول قبل از هر گونه عمل و فرایند تهاجمی انجام دهید .برای انجام فیزیوتراپی زانو می توانید به کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان ، بهترین فیزیوتراپی در اصفهان مراجعه کنید .

روش های فیزیوتراپی زانو

در فیزیوتراپی زانو معمولا ، فیزیوتراپ ها از روش های زیر استفاده می کنند :

روش اولتراسوند (امواج ماوراء صوت )

این روش از رایج ترین روش های درمان زانو درد است .اگر آسیب دیدگی زانو در حد کشیدگی عضله یا مشکلاتی باشد که در حین دویدن برای ورزشکاران پیش می آید می توان از اولتراسوند جهت فیزیوتراپی زانو استفاده کرد .

از سال ۱۹۵۰ به بعد استفاده از امواج ماوراء صوت رواج پیدا کرد . امروزه انواع مختلف درمان با امواج اولتراسوند در دسترس است . این روش ها با وجود این که اصول و عملکرد یکسانی دارند در موارد مختلفی به کار می روند .

مگنت تراپی

از مگنت تراپی هم می توان برای درمان درد مفاصل یا زانو استفاده کرد. مگنت تراپی بدون درد است و در آن از امواج الکترومغناطیسی استفاده می شود . سیگنالی که به واسطه میدان الکترومغناطیسی ایجاد می شود در درمان زانو درد مؤثر است .

الکتروتراپی

یکی دیگر از روش های پر کاربرد برای درمان زانو درد استفاده از دستگاه الکتروتراپی است . الکتروتراپی نوعی درمانی فیزیکی است که در آن پدهای الکتریکی بر روی پوست قرار می گیرند این پدها باعث می شوند اعصاب و فیبر های عضلانی تحریک شوند . از معروف ترین دستگاه های الکتروتراپی می توان TENS را نام برد .

استفاده از دستگاه های الکتروتراپی سبب می شود درد کاهش یابد و سرعت درمان بیشتر شود . از دیگر مزایای دستگاه الکتروتراپی می توان به سریع تر شدن توانبخشی عضلات ،  تحریک ماهیچه‌ها ، افزایش گردش خون ،کاهش التهاب در محل  اشاره کرد . مکانیسم کار دستگاه های الکتروتراپی قطع ، تغییر یا القای پالس الکتریکی است . این عمل با تغییر در فرکانس های الکتریکی انجام می شود .این دستگاه ها موجب تحریک آزاد سازی اندروفین (هورمون ضد درد )می شوند .

انجام دادن تمرینات کششی مخصوص عضلات محافظ زانو

یکی از بهترین راه ها برای تسکین درد زانو و بهبود سلامت آن تقویت عضلات محافظ زانو است . هنگامی که شما به طور طبیعی عضلات ضعیف خود را تقویت می کنید و عضلات محافظت کننده زانو را می کشید به حفظ سلامت زانوی خود کمک می کنید . کشش عضلات محافظ زانو از طریق عضلات همسترینگ، عضلات بزرگ سرینی و عضله بالا برنده زانو می‌تواند مشکلات زانو را کاهش دهد .

تقویت و افزایش حجم عضلات مرکزی

ضعیف بودن عضلات شکم باعث می شود لگن به سمت جلو بچرخد . در نتیجه قوس پایین کمر زیاد شده و استخوان های پا به سمت جلو حرکت می کنند .این وضعیت باعث می شود شما دچار زانو درد شوید . به کمک فیزیوتراپی زانو باید عضلات مرکزی خود را تقویت کنید تا کمر شما به حالت طبیعی باز گردد و زانو های شما در بهترین حالت ممکن باشد تا بدون آسیب رساندن به مفاصل حرکت کنند .

تقویت عضلات سرینی

از دلایل بسیار شایع پارگی رباط صلیبی ضعیف بودن عضلات سرینی و ران است . این مشکل می تواند در آینده منجر به بروز پارگی در غضروف و بروز آرتروز زانو در آینده شود . عضلات سرینی اکثر افراد ضعیف است و این امر باعث افتادگی لگن و حرکت قسمت فوقانی ران به سمت جلو می شود . فیزیوتراپی به تقویت این عضلات کمک کرده و با تقویت این عضلات از آسیب دیدن بیشتر زانو جلوگیری می کند .

ورزش به همراه حرکات اصلاحی

با ورزش می توان از عضلات زانو حمایت کرد و فشار بر روی مفاصل را کم کرد . حرکات مفید حرکاتی هستند که قدرت و تحمل عضلات پا را (عضله چهارسر ران و زردپی) را افزایش می دهند و عملکرد عضلات پا را بهبود می دهند .در فیزیوتراپی زانو فیزیوتراپیست می‌تواند تشخیص بدهد که شما تا چه اندازه به حرکت اصلاحی و ورزش نیاز دارید،  متخصص ضمن پروسه درمان و توانبخشی، نوع عملکرد را تحلیل می‌کند.

فیزیوتراپی زانو چگونه انجام می شود ؟

درمان مشکلات زانو توسط فیزیوتراپ

فیزیوتراپ برای درمان مشکلات زانوی شما ابتدا سؤالاتی از شما می پرسد و مفاصل زانویتان را معاینه می کند . با این معاینه مشخص می شود کدام قسمت درد می کند . با این معاینات فیزیوتراپ می تواند درمان مناسبی را به شما ارائه کند .

سپس قدرت عضلانی  و دامنه حرکتی مفاصل شما را ارزیابی می کند . در این مرحله می تواند تمرینات ورزشی که بهبود عملکرد مفاصل شما کمک می کند را ارائه دهد .بعضی از مراکز فیزیوتراپی استخر آب درمانی دارند بنابراین می توانید برخی تمرینات را در آب گرم این استخر ها انجام دهید . انجام حرکات فیزیوتراپی در آب راحت تر است . گرما درد را تسکین می دهد هم چنین غوطه وری در آب کمک می کند وزن خود را تحمل کنید و بدون این که فشاری به مفاصل و عضلاتتان وارد شود آن را در آب حرکت دهید .

اقداماتی که فیزیوتراپ برای فیزیوتراپی زانو انجام می دهد عبارت است از :

• دادن مشاوره و اطمینان بخشی
  • دادن اعتماد به نفس برای مدیریت بیماری
  • کاهش نگرانی و عدم قطعیت ها
  • تنظیم اهداف درست برای فعال نگه داشتن شما

فیزیوتراپی زانو درد

در چه مواردی به فیزیوتراپی زانو نیاز است ؟

زانو درد یک بیماری جدی است و درمان آن را باید حتما جدی بگیرید . در حالت کلی فیزیوتراپی زانو برای افرادی که زانو درد دارند تجویر می شود . اگر به تارگی دچار شکستگی در ناحیه زانو شده اید و گچ پای خود را باز کرده اید یا روی زانوی خود عمل جراحی مانند تعویض مفصل انجام داده اید به فیزیوتراپی نیاز خواهید داشت . البته برای مراجعه به فیزیوتراپی باید صبر کنید زخم هایتان بهبود یابد .

از آن جایی که تا بهبود یافتن کامل زانو پای افراد چند هفته توسط گچ یا آتل ثابت می ماند همین امر موجب تضعیف عضلات و دشواری در  راه رفتن می شود . فیزیوتراپ علاوه بر درمان های تخصصی که به تسریع روند بهبودی زانو کمک می کند شیوه صحیح استفاده از عصا را نیز به بیماران آموزش می دهد تا در طول گذشتن دوران نقاهت به زانوی پای سالم یا مفاصل دیگر صدمه ای وارد نشود . در فیزیوتراپی زانو باید تمرینات ویژه به بیمار آموزش داده شود تا زانو آسیب بیشتری نبیند .

فواید فیزیوتراپی زانو

به طور خلاصه از فواید فیزیوتراپی زانو می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• عضلات پا را تقویت می کند در نتیجه فشار کم تری به زانو وارد می شود و از درد آن کاسته می شود .
  • بسیاری از زانوهای آسیب دیده را درمان می کند .
  • احتمال عود مجدد بیماری و درد زانو کم می شود .
  • با آن می توان بیماری های مادرزادی زانو را درمان کرد.
  • مشکلات حرکتی را به طور کامل یا تا حد بسیار زیادی رفع می کند .
  • عمر مفصل زانو های آسیب دیده افزایش می یابد در نتیجه بیمار مدت زمان بیشتری قادر است بدون نیاز به عمل جراحی یا احساس درد شدید راه برود .

نکات مهم فیزیوتراپی زانو

هنگام فیزیوتراپی زانو باید حتما نکات زیر را رعایت کنید :

1. در صورت آسیب دیدن زانو تا حد امکان از خم و راست کردن زانو و قرار دادن وزن روی پای آسیب دیده اجتناب کنید . برای کاهش موقتی درد می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید . در اسرع وقت برای درمان اساسی به پزشک مراجعه کنید .
  2. علاوه بر جلسات فیزیوتراپی تمرینات زانو را نیز در طول روز انجام دهید تا درمان تأثیر گذار باشد . در غیر این صورت ممکن است درمان فیزیوتراپی تأثیری نداشته باشد .
  3. تمرینات فیزیوتراپی را با صبر وحوصله و به درستی انجام دهید تا به زانو آسیب بیشتری وارد نشود .
  4. اگر سالمید و مشکل زانو درد ندارید باز هم برای تقویت عضلات و زانوی خود می توانید تمرینات فیزیوتراپی را انجام دهید .این کار از بروز زانو درد در آینده پیشگیری می کند .
  5. از انجام تمرینات فیزیوتراپی به صورت خودسرانه خودداری کنید .
  6. اگر زانو درد دارید و نمی توانید به راحتی زانوی خود را حرکت دهید درمان زانو درد و فیزیوتراپی را به تعویق نیندازید .