علت و درمان درد پاشنه پا

درد پاشنه پا محدودیت سنی ندارد و در هر سنی می‌توان دید که افراد به دلایل مختلف دچار این درد می‌شوند که برخی از این دلایل در اغلب افراد شایع است و باید با شناسایی منشا درد، به درمان به‌موقع آن پرداخت، زیرا درمان به‌موقع، از پیشرفت و گسترش درد…

علت درد پاشنه پا

پا و مچ پا از ۲۶ استخوان، ۳۳ مفصل و بیش از ۱۰۰ تاندون تشکیل شده است. پاشنه پا، بزرگ‌ترین استخوان پای شما است. اگر بیش از حد از پاشنه خود استفاده کنید یا به آن آسیب وارد کنید، ممکن است درد پاشنه پا را تجربه کنید. این می‌تواند از خفیف تا شدید باشد و فعالیت‌های روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد. اگر داروهای ساده خانگی، درد را تسکین ندهند، ممکن است به پزشک یا متخصص برای تشخیص علت درد پاشنه پا نیاز داشته باشید.

بسیاری از بیماری‌ها، ازجمله التهاب کف پا و یا تاندونیت آشیل، باعث ایجاد درد در پاشنه پا می‌شوند. درد پاشنه، شایع‌ترین شکایت افراد از پا و مچ پا است. استراحت، ارتز (orthotics) و کشش باعث تسکین درد در طول زمان می‌شود. اگر درد پاشنه را نادیده بگیرید و درمان نکنید، ممکن است دچار مشکلات مزمن شوید که نیاز به بهبودی طولانی‌مدت دارد. درد پاشنه به‌ندرت نیاز به جراحی دارد. اگر داروهای ساده خانگی، درد را تسکین ندهند، ممکن است به پزشک یا متخصص برای تشخیص علت درد پاشنه پا نیاز داشته باشید.

درد پاشنه ی پا

درد ممکن است در زیر پاشنه پا یا پشت آن ایجاد شود. بسیاری از عوامل می‌توانند باعث ایجاد درد در پاشنه شوند، ازجمله:

• التهاب کف پا
  • تاندونیت آشیل یا تاندونیت فلکسور
  • خار پاشنه
  • بیماری Sever (بیشتر در کودکان ۸-۱۴ ساله)
  • بورسیت Bursitis))
  • شکستگی
  • تاندون‌های ملتهب

بسیار مهم است که یک ارزیابی پزشکی برای تعیین علت دقیق درد پاشنه پا انجام شود تا رژیم‌درمانی مناسب را شروع کنید. درد پاشنه پا می‌تواند در راه رفتن و یا انجام فعالیت‌های روزانه، شما را با دشواری روبه‌رو کند. بیشتر دردهای دردناک پاشنه پا با درمان‌های غیر جراحی بهبود می‌یابند، اما واقعیت این است که بدن شما به زمان نیاز دارد تا بهبود یابد.

علت پاشنه پا

دلایل شایع درد پاشنه پا

درد پاشنه پا اغلب در اثر التهاب پلانتار ایجاد می‌شود، شرایطی که گاهی اوقات در صورت وجود خار پاشنه، شدت می‌یابد. از آنجایی که چندین علت بالقوه وجود دارد، تشخیص صحیح درد پاشنه بسیار مهم است؛ بنابراین درد پاشنه پا، می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

تاندونیت آشیل: تاندون آشیل بافتی فیبری است که ماهیچه ساق پا را به استخوان پاشنه متصل می‌کند. این طولانی‌ترین و قوی‌ترین تاندون بدن است. دونده‌ها و بسکتبالیست‌ها بیشتر مستعد التهاب تاندون آشیل هستند. این آسیب بیش ‌از حد باعث ایجاد التهاب در تاندون می‌شود. تاندونیت باعث درد، تورم و سفتی در پشت پاشنه پا می‌شود.

بورسیت Bursitis: بورسیت زمانی رخ می‌دهد که کیسه‌های پر از مایع به نام بورس bursa متورم می‌شوند. این کیسه‌ها، مفاصل را می‌بندند و به مایع اجازه می‌دهند تا حرکت کند، درنتیجه ممکن است در پشت پاشنه پا، یک احساس درد ملایم و یا ظاهر کبود مانند در آن ناحیه داشته باشید. بورسیت معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که شما زمان زیادی را بر روی پاشنه پاهای خود می‌ایستید.

تغییر شکل هاگلوند (Haglund’s deformity) : التهاب و سوزش مزمن می‌تواند باعث ایجاد برآمدگی استخوانی در پشت پاشنه پا شود. پوشیدن کفش‌هایی با پاشنه ‌بلند، می‌توانند این نوع برآمدگی و درد حاصل از آن را بدتر کنند.

بیماری Sever (Calcaneal apophysitis): بیماری Sever علت مکرر درد پاشنه در کودکان فعال بین ۸ تا ۱۴ سال است. کودکانی که در فعالیت‌هایی شرکت می‌کنند که نیاز به دویدن و پریدن زیاد دارد، بیشتر مستعد این نوع بیماری هستند.

بیشتر بدانید:  تعویض مفصل لگن

التهاب کف پا (( Plantar fasciitis))

التهاب کف پا زمانی اتفاق می‌افتد که فشار بیش از حد روی پاهای شما وارد شود، درنتیجه به رباط کف پا آسیب وارد کرده و باعث درد و سفتی می‌شود؛ بنابراین باید به دنبال علت این بیماری و گزینه‌های درمانی احتمالی آن باشید.

پیچ‌خوردگی و کشیدگی: رگ به رگ شدن و یا کشیدگی، آسیب‌هایی به بدن است که اغلب در اثر فعالیت بدنی ایجاد می‌شود. این آسیب‌ها شایع هستند و بسته به نوع حادثه، می‌توانند از خفیف تا شدید، متغیر باشند.

شکستگی: این وضعیت یک وضعیت اورژانسی است. در این موقعیت، مراقبت‌های فوری ممکن است لازم باشد. بدانید که باید به دنبال چه علائمی باشید و چه افرادی در معرض خطر هستند.

اسپوندیلیت آنکیلوزان Ankylosing spondylitis)): این نوع آرتریت در درجه اول ستون فقرات شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این باعث التهاب شدید مهره‌ها می‌شود که درنهایت ممکن است منجر به درد مزمن و ناتوانی شود.

درمان درد پاشنه ی پا

چگونه می‌توان درد پاشنه پا را درمان کرد؟

اگر درد پاشنه پا دارید، می‌توانید این روش‌ها را در خانه امتحان کنید تا ناراحتی خود را کاهش دهید:

• تا جایی که امکان دارد استراحت کنید.
  • دو بار در روز کمپرس یخ را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پاشنه بگذارید.
  • از داروهای ضد درد که نیاز به تجویز و نظارت پزشک ندارند، استفاده کنید.
  • کفش‌هایی بپوشید که مناسب باشند.
  • از آتل شبانه استفاده کنید، وسیله‌ای ویژه که پا را هنگام خواب در حالت کشیده قرار می‌دهد.

اگر این راهکارهای مراقبت از خانه درد شمارا کاهش نمی‌دهد، باید به پزشک خود مراجعه کنید. آن‌ها یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهند و از شما در مورد علائم و زمان شروع آن‌ها می‌پرسند. پزشک شما همچنین ممکن است از اشعه ایکس برای تعیین علت درد پاشنه شما استفاده کند. هنگامی‌که پزشک شما می‌داند علت درد شما چیست، می‌تواند درمان مناسب را برای شما ارائه دهد.

در بسیاری از موارد، پزشک ممکن است فیزیوتراپی را تجویز کند. این می‌تواند به تقویت ماهیچه‌ها و تاندون‌های پای شما کمک کند که از آسیب بیشتر جلوگیری می‌کند. اگر درد شما شدید است، پزشک ممکن است داروهای ضدالتهابی را به شما ارائه دهد. این داروها را می‌توان به پا تزریق کرد یا از طریق دهان مصرف کرد. در موارد بسیار نادر، ممکن است پزشک برای رفع مشکل، جراحی توصیه کند، اما جراحی پاشنه پا اغلب به زمان بهبودی طولانی نیاز دارد و ممکن است برای همیشه درد پای شما را تسکین ندهد.

راه‌های جلوگیری از درد پاشنه پا

ممکن است پیشگیری از همه موارد درد پاشنه پا امکان‌پذیر نباشد، اما برخی از اقدامات آسان را می‌توانید انجام دهید تا از آسیب پاشنه پا و درد جلوگیری کنید:

• کفش‌هایی بپوشید که مناسب باشد و پا را نگه دارد.
  • برای فعالیت بدنی از کفش مناسب استفاده کنید.
  • قبل از ورزش ماهیچه‌های خود را بکشید.
  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید.
  • زمانی که احساس خستگی می‌کنید یا وقتی عضلات شما درد می‌کنند، استراحت کنید.
  • وزن سالم را حفظ کنید.

تمریناتی برای کاهش التهاب رباط کف پا و درد پاشنه پا

التهاب رباط کف پا وضعیتی است که باعث درد پاشنه پا می‌شود. این بیماری می‌تواند بر همه سنین و توانایی‌ها تأثیر بگذارد، اما بیشتر در بین دونده‌ها و افرادی که زمان زیادی را روی پای خود می‌گذرانند، شایع است. تحقیقات نشان می‌دهد که هر دو برنامه تمرینی تقویتی و کششی، ازجمله کشش تاندون آشیل، می‌تواند درد را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده و راه رفتن را در افراد مبتلا به التهاب کف پا افزایش دهد. اگر شما مبتلا به فاشیای کف پا هستید یا درد پاشنه دارید، یک فیزیوتراپیست می‌تواند یک برنامه درمانی برای شما طراحی کند. درمان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• ارزیابی نحوه راه رفتن و تمرین راه رفتن
  • دستورالعمل استفاده از یخ برای درد و التهاب
  • چسباندن موقت پا برای تسکین کوتاه‌مدت
  • توصیه برای قرار دادن کفش محافظ و یا آتل شبانه
  • آموزش تمرینات کششی و تقویتی
بیشتر بدانید:  آشنایی با سندرم پای بی قرار؛ علل، درمان و توصیه های تغذیه ای 2022

درمانگران فیزیوتراپی، متخصصان حرکتی هستند که کیفیت زندگی را از طریق مراقبت‌های عملی، آموزش به بیمار و حرکات تجویزشده، بهبود می‌بخشند. برای ارزیابی و اطلاع از روش‌های درمانی، می‌توانید مستقیماً با فیزیوتراپیست تماس بگیرید. تمریناتی که می‌توانید توسط فیزیوتراپیست و یا خود به‌تنهایی در خانه انجام دهید، عبارت‌اند از:

ماساژ کف پا

ماساژ کف پا، یکی از تمریناتی است که برای کاهش درد در آن ناحیه به کار می‌رود. باید توجه داشته باید که در طول این تمرین، نباید درد را تجربه کنید. اعمال فشار کافی برای احساس کشش ملایم، می‌توانید یک روش مؤثر برای کاهش درد و یا التهاب کف پا باشد، اما اعمال این فشار باید به‌اندازه‌ای باشد که درد ایجاد نکند. برای انجام این تمرین، روی صندلی بنشینید و یا درحالی‌که ایستاده‌اید، یک‌پا را روی یک توپ کوچک یا بطری آب یخ‌زده قرار دهید. یک بطری آب یخ‌زده مفید است، زیرا یخ به کاهش التهاب کمک می‌کند.

توپ یا بطری آب را به‌آرامی به جلو و عقب زیر پای خود حرکت دهید. درست از زیر گودی پای خود شروع کنید و قبل از پاشنه پا، به پایان برسانید. توپ یا بطری را به‌آرامی ۱۰ بار برای هر پا حرکت دهید. این تمرین را می‌توانید یک ‌بار در روز انجام دهید.

مچاله کردن حوله توسط انگشتان پا

برای انجام این تمرین، ابتدا اطمینان حاصل کنید که پای شما به‌طور کامل روی زمین است. در این تمرین، فقط انگشتان پای شما، کار این تمرین را انجام می‌دهند. به‌صورت عمودی روی صندلی بنشینید و یک پا را روی حوله قرار دهید و انگشتان پای خود را پهن کنید. آنگاه حوله را ۱۰ بار به سمت خود بکشید. این کار را می‌توانید برای هر دو پا انجام دهید. این تمرین را یک بار در روز انجام دهید.

کشش ماهیچه ساق پا

در تمرین کشش ماهیچه ساق پا، ایستاده رو به دیوار و در طول بازو بایستید و دستان خود را صاف روی دیوار قرار دهید. هر دو پا را صاف روی زمین نگه دارید، یک پا را مستقیم به عقب بکشید و پای جلویی خود را خم کنید تا زمانی که احساس کشیدگی در ساق پای خود کنید. ۲۰ ثانیه در این حالت بمانید و سه بار این حرکت را برای هر دو پا تکرار کنید. این تمرین را می‌توانید یک بار در روز انجام دهید.

تمرین صبحگاهی برای کاهش درد پاشنه پا

این مجموعه‌ای از سه تمرین است که باید قبل از بیرون آمدن از تخت خواب انجام شود. ابتدا روی تخت بنشینید و پاهایتان را به هم بچسبانید و کاملاً جلوی خود کشیده باشید. انگشتان پا را به آرامی ده بار به سمت بیرون و به سمت پایین حرکت دهید. در مرحله بعد، حالت نشسته خود را حفظ کنید و یک کمربند، روسری یا حوله را در اطراف گودی پای راست خود بپیچید و انتهای وسیله را در دست نگه دارید.

بیشتر بدانید:  مزایای راه رفتن در آب چیست؟

صاف بنشینید، با استفاده از قدرت بازوی خود، به آرامی با وسیله‌ای که در دست دارید، پا را به سمت بدن خود بکشید و ماهیچه را خم کنید. بیست تا سی ثانیه در این وضعیت بمانید. مطمئن شوید که از قدرت بازوهای خود و نه پای خود، برای ایجاد کشش لازم استفاده می‌کنید. سپس، تمرین را با پای مخالف نیز انجام دهید. در نهایت، با انگشتان شست و نوک انگشتان خود، برای چند دقیقه کف پای خود را به آرامی ماساژ دهید. این جایی است که رباط کف پا قرار دارد و با انجام یک ماساژ ساده، رباط را گرم می‌کنید تا هنگام برخاستن از رختخواب، وزن شما را تحمل کند.

به دلیل اینکه، یکی از شایع‌ترین علائم فاشیای پلانتار، درد پاشنه پا به‌هنگام گذاشتن اولین قدم بعد از برخاستن از رختخواب است، انجام این تمرینات باعث گرم شدن ماهیچه‌ها و رباط‌های پا می‌شود، از درد پاشنه در صبح جلوگیری می‌کند و در نتیجه اولین گام‌های صبح را برای شما راحت‌تر می‌کند.

کلام پایانی

درمان برخی از بیماری‌ها مستلزم مصرف داروهایی با عوارض جانبی خطرناک یا انجام عمل جراحی است. خوشبختانه این مورد به ندرت در مورد التهاب کف پا اتفاق می‌افتد. در بیشتر موارد، می‌توانید با انجام یک‌ سری اقدامات ساده را برای بهبود و رفع درد پاشنه پا انجام دهید. اکثر افراد تنها چند روز پس از درمان فاشیای کف پا از طریق استراحت، پوشیدن کفش مناسب و انجام تمرینات ساده روزانه، تسکین می‌یابند.

باید بدانید که بدن شما طوری طراحی شده‌ است که اگر به آن فرصت دهید، خود را از بیماری‌های معمول، درمان می‌کند. همچنین می‌توانید با انجام حرکات کششی مناسب، درد پاشنه پا را از طریق تقویت رباط‌ها و ماهیچه‌هایی که تحت تأثیر التهاب و پارگی‌های کوچک ذاتی فاشیای پلانتار قرار گرفته اند، تسکین دهید. به این نکته توجه داشته باشید که حتی انجام حرکات کششی، باید تحت نظر پزشک متخصص و یا فیزیوتراپیست باشد تا از اصول و چگونگی انجام این تمرینات، آگاه باشید.

می توانید درد پاشنه پا را در بهترین فیزیوتراپی اصفهان درمان کنید.

هدف فیزیوتراپی ایرانیان کاهش درد و کمک به عملکرد، حرکت و زندگی بهتر است.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان ،  بهترین فیزیوتراپی در اصفهان

به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیکها و بخش های درمانی :

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان

باشگاه بدنسازی ایرانیان

کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان

استخر آب درمانی ایرانیان

فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی

فیزیوتراپی ایرانیان ، طی سال ها فعالیت همیشه در تلاش است تا خدمات زیر را ارائه نماید.

الکتروتراپی ، تکارتراپی ، مگنت تراپی ، فیزیوتراپی ورزشی ، لیزرتراپی ( لیزر پرتوان ) ، اولتراسوند US ،  فیزیوتراپی کمر ، فیزیوتراپی زانو ، فیزیوتراپی دست ، فیزیوتراپی گردن ، فیزیوتراپی سکته مغزی ، فیزیوتراپی پارکینسون ، فیزیوتراپی پا ، فیزیوتراپی درد پاشنه پا ، فیزیوتراپی خارپاشنه ،  فیزیوتراپی ACL ، فیزیوتراپی کف لگن ، فیزیوتراپی بارداری ، فیزیوتراپی کودکان ، ماساژ درمانی ، باشگاه ورزشی ، آب درمانی و … بخشی از خدماتی است که در کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان ارائه می گردد.