درمان درد پاشنه پا با فیزیوتراپی

فاسیوپاتی پلانتار (یا فاسیویت) درد زیر پاشنه پا در حین انجام فعالیت های تحمل وزن است. این مشکل گاهی اوقات درد پاشنه پا نیز نامیده می شود. درمان های این مشکل شامل فیزیوتراپی یا ورزش های مختلف است.
درمان درد پاشنه پا با فیزیوتراپی

فاسیای کف پا یک نوار قوی از بافت همبند است که از ساختار پا حمایت می کند و استخوان پاشنه (کالکانئوس) را به استخوان های متاتارس انگشت پا که به انگشتان پا می پیوندد متصل می کند.

فاسیوپاتی پلانتار مربوط به تحریک و فشار بیش از حد فاسیای کف پا است و هم در افراد فعال مانند دونده ها و هم در افراد کم تحرک (بی تحرک) مشاهده می شود. تحقیقات نشان داده اند که این مشکل در افرادی که اضافه وزن دارند شایع تر است.

علت درد پاشنه و فاسیوپاتی کف پا چیست؟

قبلا تصور می شد که این بیماری با التهاب مرتبط است. البته مطالعات نشان داده است که این مشکل به علت آسیب یا درد این بیماری ارتباطی ندارد.

درد معمولاً صبح ها پس از بلند شدن از رختخواب و برداشتن اولین قدم ها و همچنین پس از استراحت طولانی بدتر می شود. همچنین این بیماری در افراد ۴۰ تا ۶۰ ساله شایع است و اغلب هر دو پا را درگیر می کند.

پلانتار فاسیوپاتی یک وضعیت پیچیده بوده که با عوامل زیادی همراه است، اگرچه بسیاری از این عوامل به دلیل افزایش فشار فاسیای کف پا ایجاد می شوند.

فشار شدید به کف پا، مانند پوشیدن کفش های میخ دار در حین ورزش اضافی یا شروع یک فعالیت بدنی جدید پس از کم تحرکی، می تواند علائم را ایجاد کند. شاخص توده بدنی بالا (BMI) نیز با فاسیوپاتی کف پا مرتبط است.

این وضعیت احتمالاً به دلیل افزایش میزان سلول های چربی در خون و بافت همبند و همچنین فشار بیش از حد و مستقیم بر ساختار فاسیا است.

چرخش بیش از حد پا (چرخش به سمت داخل) در حین تحمل وزن می تواند باعث این بیماری شود، اما شواهد روشنی برای این امر وجود ندارد.

علائم مرتبط با درد پاشنه پا

• درد مزمن پاشنه پا
  • تشدید درد با فعالیت و پیاده روی و فعالیت هایی مانند بالا و پایین رفتن از پله ها
  • تسکین درد با استراحت
  • کاهش دامنه حرکتی انگشت شست پا.
  • درد در حین حرکات مچ پا.
  • تورم پاشنه
  • پارگی های کوچک و میکروسکوپی در پاشنه پا.
  • خارهای استخوانی ناشی از استخوان سازی غیرطبیعی (این وضعیت اغلب در عکسبرداری با اشعه ایکس دیده می شود)

علل درد پاشنه پا

• فشار ناشی از استفاده بیش از حد از پاشنه پا
  • کوتاه شدن عضلات اندام ها.
  • انعطاف پذیری پایین پاشنه، که فشار زیادی به فاسیای کف پا وارد می کند.
  • فشار بیش از حد روی پاشنه
  • انحراف ساب مفصلی
  • استفاده از کفش های غیر استاندارد به خصوص کفش های پاشنه بلند

درمان درد پاشنه پا

• التهاب ایجاد شده را درمان و از بین ببرید
  • استراحت کنید و فشار روی پاشنه پا را کاهش دهید
  • تزریق کورتیکواستروئید به محل درد می تواند به تسکین درد و التهاب کمک کند.
  • قرار دادن کیسه یخ روی محل درد به کاهش درد و تورم کمک می کند.
  • استفاده از آتل برای محدود کردن حرکات پاشنه می تواند به تسکین درد و تسریع بهبودی کمک کند.
  • نوارهای حرکت درمانی در عادی سازی حرکات پاشنه پا بسیار موثر هستند.
  • ارتزهای ویژه می توانند با جذب فشار و نیروهای وارده به کف پا به بهبود وضعیت پا کمک کنند.
  • فیزیوتراپی و ورزش درمانی پا موثرترین درمان برای درد و التهاب پاشنه پا هستند.
  • تمرینات تقویتی برای بهبود وضعیت عضلات قوس که توسط فیزیوتراپ تجویز می شود، می تواند کمک زیادی به کاهش درد و التهاب پاشنه پا داشته باشد.
  • درمان پاشنه پا با روش های فیزیوتراپی مانند شوک ویو تراپی و ورزش درمانی می تواند به بهبود وضعیت پا بدون عوارض جانبی کمک کند. بیماران مبتلا به این عارضه ممکن است از فیزیوتراپی در خانه برای درمان درد پاشنه پا بهره مند شوند.
  • در موارد شدید که با روش های فوق نمی توان مشکلات بیمار را کنترل کرد، جراحی برای رهاسازی فاسیای کف پا و برداشتن خارهای استخوانی انجام می شود.

فاسکوپاتی کف پا – درد پاشنه

فاسیوپاتی پلانتار با درد زیر پاشنه مشخص می شود. یک فیزیوتراپ یا متخصص پا می تواند منبع درد را شناسایی کند. آن ها آزمایشاتی را برای ارزیابی ساختارهای نگهدارنده کف پا و همچنین دامنه حرکتی مچ دست و انگشتان پا انجام می دهند.

برخی از شرایط دیگر می توانند باعث ایجاد درد در همان ناحیه شوند، اما متخصص می تواند با پرسیدن سؤالات و انجام آزمایش ها تفاوت را تشخیص دهد.

تصویربرداری، مانند سونوگرافی یا اشعه ایکس، ضروری نیست، مگر اینکه آن‌طور که انتظار می‌رود به درمان پاسخ ندهند. همچنین مهم است که بدانید خار پاشنه یا رشد استخوان زیر پاشنه همیشه به درد کف پا یا فاسیوپاتی مربوط نمی شود.

فیزیوتراپی برای درد پاشنه پا

درمان های مختلفی برای فاسیوپاتی کف پا پیشنهاد شده است. با این حال، برای بسیاری از آنها، شواهد زیادی وجود ندارد و همه درمان ها باید بر اساس ارزیابی فردی باشد. گزینه های درمانی عبارتند از:

اندازه گیری فشار

لازم است فیزیوتراپ علت فشار بیش از حد را شناسایی کرده و نسبت به اصلاح و کاهش موقت آن اقدام کند.

این فشار زمانی که ورزشکاران در حال دویدن هستند یا کارگران ایستاده اند می تواند زیاد باشد. مهم است بدانید که استراحت طولانی مدت یا کامل علائم را تسکین نمی دهد.

آموزش

تمرینات تقویتی برای عضلات ساق و کف پا می تواند به مقاومت در برابر فشار روی کف پا کمک کند. برای اینکه این روش موثر باشد، تمرینات باید فشار کافی برای به چالش کشیدن ساختار پا داشته باشند.

کشش فاشیای کف پا نیز اغلب به عنوان یک درمان در نظر گرفته می شود. با این حال، تمرینات تقویتی نتایج بهتری به همراه خواهد داشت.

بستن

در مراحل اولیه بیماری، بستن پا می تواند راهی موثر برای کاهش درد باشد. چندین تکنیک وجود دارد که می تواند به تسکین علائم پا کمک کند.

ارتز

برای حمایت بیشتر از ساختار پا، می توانید ارتزهای عمومی را در کفش خود قرار دهید که می تواند درد را کاهش دهد.

همچنین نشان داده شده است که ارتزهای سفارشی هیچ برتری نسبت به ارتزهای پیش ساخته عمومی ندارند.

درمان های نامطلوب

مطالعات تحقیقاتی از درمان هایی مانند ماساژ، درمان دستی و سوزن خشک پشتیبانی نمی کنند. این روش ها می توانند علائم را کنترل کنند، اما باید همراه با یک برنامه ورزشی استفاده شوند.

شوک درمانی خارجی (ESWT)

در این روش امواج ضربه ای پرانرژی وارد ناحیه دردناک می شود. بر اساس شواهد، این روش ممکن است در درمان فاسیوپاتی کف پا مفید باشد. اما نباید به عنوان روش اصلی در نظر گرفته شود و در صورت استفاده باید با سایر روش های درمانی ذکر شده در بالا ترکیب شود.

تاثیر فیزیوتراپی بر آسیب و درد پاشنه پا

بر اساس یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده جدید که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، تمرینات تقویتی برای بیماران مبتلا به فاسیوپاتی بهتر از تمرینات کششی است.

بررسی های سیستماتیک (تحلیل چندین مطالعه) نشان می دهد که بستن پا می تواند در کوتاه مدت در کاهش درد موثر باشد. اما شواهد برای این امر محدود است.

بر اساس این بررسی ها، پوشیدن بریس ها نیز در کاهش درد و بهبود عملکرد مفید است. همچنین ارتزهای سفارشی هیچ برتری نسبت به تجهیزات عمومی ندارند.

ورزش هایی برای درمان درد پاشنه پا

انواع مختلف تمرینات کششی و تقویتی می تواند به بیمار کمک کند تا به طور فعال یا غیرفعال مچ پا را در وضعیت «دورسی فلکس» قرار دهد (کشیدن انگشت پا به سمت داخل پا)، صاف نگه داشتن زانو و معکوس نگه داشتن مفصل.

تمرینات کششی:

زانوی خود را صاف نگه دارید، به دیوار جلوی خود تکیه دهید، پاشنه پای خود را روی زمین قرار دهید.

با استفاده از لب های پله، عضله پشت پای خود را بکشید.

کف پای خود را با یک قوطی فاسیا ماساژ داده و کشش دهید.

در خانه چه کاری می توانم انجام دهم؟

فیزیوتراپیست شما یک برنامه ورزشی را برای شما تجویز می کند تا در خانه انجام دهید. همچنین استفاده از یخ در ناحیه آسیب دیده و همچنین پوشیدن کفش های ارتز یا پاشنه ژله ای می تواند به تسکین علائم کمک کند.

پوشیدن کفش های حمایتی در خانه به کاهش درد در مقایسه با راه رفتن با پای برهنه کمک می کند. یادگیری بستن پاها (قبل از ورزش یا تحرک) نیز می تواند مفید باشد. اگر این بخشی از برنامه درمانی شماست، از فیزیوتراپیست خود بخواهید تا نحوه انجام آن را به شما نشان دهد.

لیزر درمانی کم توان

لیزر کم توان درمان خوبی برای درد مزمن پاشنه پا است. درمان با لیزر سرد باعث کاهش درد و التهاب در منبع می شود. درمان با لیزر سرد به بازسازی بافت کمک کرده و روند بهبود را تسریع می کند.

یکی از شایع ترین محل های درد کف پا پاشنه پا است. درد زیر پاشنه معمولاً به دلیل التهاب در محل اتصال فاشیای کف پا در کف پا در زیر استخوان پاشنه ایجاد و باعث خار پاشنه می شود.

در خار پاشنه این پاشنه است که دچار مشکل می شود. این یک بیماری التهابی در زیر پاشنه در نزدیکی محل اتصال فاشیای کف پا (رباط بلند و نازک زیر پوست در کف پا) است که از پاشنه تا جلوی پا امتداد دارد. بر اساس باورهای رایج، درد پاشنه به دلیل آسیب به رشته های کلاژن فاسیا ایجاد می شود.

خارهای استخوانی اغلب روی پاشنه پا رشد می کنند. این خار استخوانی در درجه اول علت درد پاشنه پا نیست. حدود ۳۰ درصد از مردم از این مشکل رنج می برند، در حالی که تعداد محدودی از مردم از آن شکایت دارند. گاهی اوقات افراد حتی پاشنه پا بدون خار استخوانی نیز درد دارند. مشکل واقعی ایجاد درد التهاب است. به طور خلاصه، اکثر افراد مبتلا به درد پاشنه از خار پاشنه رنج می برند.

درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی

در برخی موارد، روش‌های جراحی و تهاجمی برای متوقف کردن درد و التیام آسیب خار پاشنه لازم است، اما روش‌های محافظه کارانه معمولاً کافی است. فیزیوتراپیست ها می توانند علت و نوع درد پاشنه پا را تعیین کرده و آن را درمان کنند. درمان های فیزیوتراپی شامل یک برنامه تسکین درد و تقویت ساق پا است.

سونوگرافی

برای بسیاری از افراد سونوگرافی یک درمان موثر برای تسکین درد پاشنه پا است. در این روش امواج به ناحیه آسیب دیده و دردناک فرستاده می شود. این امواج با فرکانس یک میلیون ارتعاش در ثانیه حرکت می کنند. این امواج تا عمق ۵ سانتی متری (۲ اینچ) وارد بدن می شوند و درد را تسکین می دهند. امواج اولتراسوند تا جایی وارد بدن می شود که روی فاسیای کف پا تاثیر می گذارد. با این روش درد تسکین می یابد. علاوه بر این، انقباض ماهیچه ها و رباط های بافت را افزایش می دهد. به دلیل افزایش جریان خون، بافت ها اکسیژن و مواد مغذی بیشتری دریافت کرده و مواد زائد از بافت ها خارج می شوند و به بهبود بیماری کمک می کنند.

لیزر درمانی

لیزر به تسکین درد و التیام زخم ها کمک می کند. لیزر درمانی با استفاده از پرتوهای لیزر کم شدت به درمان خار پاشنه پا کمک خواهد کرد. با استفاده از این اشعه ها رشد بافت های جدید در ناحیه آسیب دیده تحریک شده و درد ناشی از خار پاشنه تسکین می یابد. لیزر اشعه های کم شدت را فقط به ناحیه آسیب دیده ساطع می کند و به بافت مجاور آسیب نمی رساند. لیزرها به جای تولید کلسیم جدید، رشد بافت جدید را تحریک کرده و درد را تا حد زیادی کاهش می دهند.

سوزن خشک

این درمان بر اساس درمان نقاط ماشه ای است. برای تسکین درد در نقاط ماشه ای، یک سوزن در آنها وارد می شود و به آرامی به طرفین حرکت می کند تا زمانی که عضله به صورت موضعی منقبض شود. در مورد خار پاشنه، این نقاط ماشه ای معمولاً عضلات پا و ساق پا را هدف قرار می دهند.

چه مدت طول می کشد تا بهبود یابد؟

اگر فشار اضافی کاهش یابد، بلافاصله پس از شروع علائم می توان علائم را کنترل کرد. با این حال، این می تواند تا شش ماه طول بکشد.

علائم بدون مدیریت و استمرار در درمان ادامه خواهند داشت. علاوه بر کار بر روی سایر جنبه های درمانی مانند تقویت عضلات، کاهش عواملی که باعث ایجاد استرس و فشتر اضافی می شوند نیز مهم تلقی می شود.

با ما در اینستاگرام همراه باشید