طب سوزنی و تاثیر آن بر درمان کمر درد

طب سوزنی یکی از روش های درمانی برای درمان و تسکین کمردرد است که امروزه به دلیل داشتن عوارض کم نسبت به دیگر روش های درمانی که به وسیله دارو انجام می شود، از محبوبیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار است.

طب سوزنی

تقریباً از هر ۱۰ نفر ۸ نفر در طول زندگی دچار کمردرد می‌شوند. کمردرد یکی از مهمترین دلایلی است که افراد به دنبال درمان پزشکی آن هستند.خبر خوب این است که کمردرد مزمن یکی از شرایطی است که تحقیقات نشان می‌دهد طب سوزنی می‌تواند ابزاری موثر برای درمان باشد.دستورالعمل‌های انجمن درد آمریکا و کالج پزشکان آمریکا می‌گویند پزشکان باید طب سوزنی را به عنوان یک درمان جایگزین برای بیماران مبتلا به کمردرد مزمن در نظر بگیرند که با درمان معمولی تسکین نمی‌یابد.

طب سوزنی بیش از ۴۰۰۰ سال بخشی جدایی ناپذیر از طب چینی بوده است، اگرچه مزایای آن به آرامی در دنیای غرب کشف شد.امروزه، با آگاهی بیشتر مردم از درمان‌های جایگزین  و به دنبال گزینه‌های تسکین درد که شامل دارو نمی‌شود، به نظر می‌رسدطب سوزنی به یک گزینه درمانی محبوب در بسیاری از افراد قرار گرفته است. در حالی که داروهای ضد درد یا بدون نسخه ممکن است تا حدی تسکین دهندو یا تسکین موقتی است و مشکل (های) زمینه‌ای یا علت درد را درمان نمی‌کند. داروها ممکن است درد را تا حدی پنهان کنند که فرد به فعالیت خاصی ادامه دهد که ممکن است وضعیت جسمانی او را بدتر کند.

درمان طب سوزنی

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی یک رویکرد مبتنی بر طب چینی برای درمان انواع بیماری‌ها با ایجاد نقاط خاص روی پوست با سوزن است.طب سوزنی یک روش حداقل تهاجمی برای تحریک مناطق غنی از عصب در سطح پوست به منظور تأثیر بر بافت‌ها، غده‌ها، اندام‌ها و عملکردهای مختلف بدن است.هر سوزن طب سوزنی در محل وارد شدن آسیب کوچکی ایجاد می‌کند، ولی آنقدر کوچک است که ناراحتی ایجاد نمی‌کند، اما به اندازه کافی یک سیگنال است که به بدن می‌گوید که باید واکنش نشان دهد.این واکنش شامل تحریک سیستم ایمنی بدن، افزایش گردش خون در ناحیه مورد نظر، بهبود زخم و تعدیل درد است.شرایط و نشانه‌های بیشماری وجود دارد که گفته می‌شود طب سوزنی به آنها کمک می‌کند. در اینجا تنها برخی از ادعاهای متعدد ذکر شده است:

• آلرژی
  • اضطراب و افسردگی
  • استئوآرتریت
  • درد مزمن اغلب در گردن، پشت، زانو و سر
  • فشار خون
  • بی‌خوابی
  • مشکلات مربوط به قاعدگی
  • میگرن
  • رگ به رگ شدن
  • سکته مغزی

برخی از مطالعات حتی نشان می‌دهد که طب سوزنی می‌تواند به درمان سرطان و بیماری مولتیپل اسکلروزیس کمک کند، با این حال تحقیقات برای این شرایط محدود است و برای تأیید مزایای آن به مطالعات گسترده‌تری نیاز است. در حالی که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد طب سوزنی یک درمان همه جانبه است، اما به نظر می‌رسد شواهدی به عنوان درمانی مفید برای افرادی که ممکن است شرایط و بیماری‌های دارند، داشته باشد.

چگونه طب سوزنی انجام می‌شود؟

قبل از قرار ملاقات اولیه، از شما خواسته می‌شود که سابقه سلامتی خود را تکمیل کنید. متخصص طب سوزنی با پرسیدن در مورد مسائل مربوط به سلامتی، رژیم غذایی، خواب، میزان استرس و سایر عادات شیوه زندگی، ویزیت را آغاز می‌کند. ممکن است در مورد احساسات، اشتها، دوست داشتن و یا دوست نداشتن غذا و پاسخ به تغییرات دما و فصول از شما سال شود.در طول ملاقات شما، متخصص طب سوزنی ظاهر شما را با دقت بررسی می‌کند و به رنگ پوست شما توجه می‌کند. او نبض شما را در سه نقطه از هر مچ دست می‌گیرد و به قدرت، کیفیت و ریتم آن توجه می‌کند. در طب چینی، زبان و نبض‌ها، منعکس کننده سلامت سیستم اندام‌های بدن شما هستند. به طور معمول،طب سوزنی از شش تا بیش از ۲۰ سوزن کوچک در هر درمان استفاده می‌کند (تعداد سوزن ها نشان دهنده شدت درمان نیست).

سوزن ها اغلب ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در داخل می‌مانند. متخصص طب سوزنی ممکن است برای اثر بیشتر سوزن‌ها را به آرامی بچرخاند.متخصص طب سوزنی شما ممکن است در طول جلسه از تکنیک‌های اضافی استفاده کند،

از جمله:

موکساتراپی(Moxibustion):

همچنین به عنوان “moxa” شناخته می شود، موکساتراپی شامل استفاده از برگ‌های خشک شده گیاهی به نام برنجاسف است که نقاط طب سوزنی را گرم و تحریک کنند.

حجامت:

حجامت درمانی عملی است که شامل استفاده از فنجان‌های وارونه گرد شیشه‌ای یا سیلیکونی در قسمت‌های خاصی از بدن با استفاده از اثر خلاء می‌باشد.برخی پیشنهاد می‌کنند که کشیدن پوست داخل فنجان‌ها جریان خون را در ناحیه افزایش می‌دهد.

طب سوزنی الکتریکی:

یک وسیله الکتریکی به دو تا چهار سوزن طب سوزنی متصل شده و جریان الکتریکی ضعیفی را ایجاد می‌کند که سوزن‌های طب سوزنی را در طول درمان تحریک می‌کند.

طب سوزنی لیزری:

گفته می‌شود که این روش بدون استفاده از سوزن باعث تحریک نقاط طب سوزنی‌ می‌شود.اگرچه طول جلسه طب سوزنی می‌تواند از چند دقیقه تا بیش از یک ساعت متغیر باشد، اما طول درمان معمولی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه است. ویزیت اولیه ممکن است تا ۹۰ دقیقه طول بکشدکه شامل زمان مصرف و گرفتن سابقه پزشکی شما است. پس از درمان، برخی از افراد احساس آرامش (یا حتی خواب آلودگی) می‌کنند، در حالی که برخی دیگر احساس پرانرژی بودن می‌کنند.اما در صورت مشاهده علائم غیر معمول، باید با پزشک خود مشورت کنید.

سوزن‌های طب سوزنی کجا قرار می‌گیرند؟

سوزن‌ها در نقاط طب سوزنی در امتداد نصف النهار بدن وارد می‌شوند. گوش یک مکان محبوب برای درمان بسیاری از بیماری‌های مختلف است.نقاط گوش بازتابی از کل بدن هستند. طبق تشخیص چینی، سوزن‌ها نیز ممکن است در قسمت‌های طب سوزنی مثلا در بازوها، دست‌ها، پاها و غیره قرار گیرند.پروتکل‌های درمانی خاص در طب سوزنی برای هر بیمار جداگونه و بر اساس شرایط بدنی او تنظیم می‌شود.برای اکثر مردم، سوزن‌های طب سوزنی ناراحتی کمی ایجاد می‌کنند یا اصلا ناراحتی ایجاد نمی‌کنند. گاهی اوقات اگر متخصص طب سوزنی شرایط خاصی را هدف قرار می‌دهد،بدن ممکن است به جریان متمرکز انرژی در آن ناحیه واکنش نشان دهد و ممکن است برای چند دقیقه درد یا ناراحتی ایجاد شود، زیرا انرژی برای ایجاد تعادل در آن منطقه عمل می‌کند.اکثر مردم از این موضوع نگران نیستند و آن را به عنوان درمان تشخیص می‌دهند. تعداد سوزن‌های وارد شده بستگی به برنامه درمانی خاص دارد.

طب سوزنی کمر درد

تاثیر طب سوزنی در درمان کمردرد

کشیدگی و پیچ خوردگی عضلات کمری شایع ترین علل کمردرد هستند. کمر به دلیل عملکرد تحمل وزن و ارتباط آن در حرکاتی مانند پیچ ​​خوردن و یا خم شدن،مستعد فشار است.کشیدگی عضلات، زمانی ایجاد می‌شود که فیبرهای عضلانی بیش از حد کشیده یا پاره شوند. التهاب در محل آسیب شایع است که معمولاًبا درد هنگام حرکت همراه است.تحقیقات و شواهد نشان می‌دهند که طب سوزنی می‌تواند به درمان کمردرد کمک کند. یک متخصص طب سوزنی حرفه‌ای نقاط مورد نظر را برای تسکین درد و یا درمان آن، هدف قرار می‌دهد.

برخی از نقاط طب سوزنی برای کمردرد عبارتند از:

• نقاط پشت زانو
  • نقاط پا
  • نقاط کمر
  • نقاط دست
  • نقاط باسن
  • نقاط معده

نقاط مربوط به درد کمر، متفاوت است. اینها در سر، گردن، شانه‌ها و قسمت بالای کمر یافت می‌شوند. با تحریک این نقاط،قسمت‌هایی از سیستم عصبی نیز تحریک می‌شوندتا درد را تسکین دهند. طب سوزنی همچنین می‌تواند از سایر مشکلات عصبی عضلانی مشابه که ممکن است گزینه‌های زیادی برای درمان درد آن وجود نداشته باشد، تسکین دهد،

این شامل:

• فیبرومیالژیا
  • درد اسکلتی عضلانی
  • بهبودی پس از جراحی
  • سیاتیک
  • TM (اختلال مفصل گیجگاهی فکی)

آیا طب سوزنی از نظر علمی معتبر است؟

هنوز کاملاً درک نشده است که طب سوزنی چگونه کار می‌کند. اما چند روش وجود دارد که تصور می‌شود طب سوزنی برای کمردرد مفید است:سیستم عصبی را تحریک می‌کند. نقاط تحریک شده توسط طب سوزنی، می‌توانند مواد شیمیایی را از نخاع، ماهیچه‌ها و مغز آزاد کنند.برخی از این‌ها می‌توانند به طور طبیعی تسکین دهنده درد باشند.طب سوزنی ممکن است مواد شیمیایی مسکن را آزاد کند. این‌ها به طور طبیعی در بدن رخ می‌دهند و خواص مشابهی با مسکن‌ها دارند.(هیدروکودون یا مورفین نمونه‌هایی از این مسکن‌ها هستند.)انتقال دهنده‌های عصبی را آزاد می‌کند. این هورمون‌ها، پیام‌هایی را ارسال می‌کنند که مکانیسم‌های مربوط به سیستم‌های عصبی مختلف را تنظیم می‌کند.طب سوزنی ممکن است نواحی از بدن را تحریک کند که درد را تسکین می‌کند.باعث ایجاد تکانه‌های الکترومغناطیسی در بدن می‌شود. این تکانه‌ها می‌توانند به سرعت بدن در کنترل درد، از جمله ترشح اندورفین کمک کنند.

صرف نظر از نحوه عملکرد آن، آزمایشات روی طب سوزنی برای درمان کمردرد نتایج بسیار خوبی را نشان می‌دهد و عوارض جانبی آن بسیار کم است.برخی از تحقیقات که در سال ۲۰۱۲ که انجام شد، شامل بررسی تقریبا ۲۰۰۰۰ نفر مبتلا به درد مزمن بود. کسانی که طب سوزنی واقعی دریافت کردند،۵۰ درصد بهبود در مشکلات مزمن خود را تجربه کردند.دو بررسی مشابه در سال ۲۰۱۳ نشان داد که طب سوزنی به عنوان یک درمان موفق مورد استقبال قرار گرفته است. این‌ها به طور خاص برای تسکین درد مزمن کمر بود.یکی از این مطالعات نشان داد که طب سوزنی می‌تواند از اکثر داروهای ضد درد بهتر باشد.مطالعه دیگر نشان داد که موفقیت در طب سوزنی بستگی به محدودیت‌های خاصی در نحوه درمان دارد.

آنچه باید در مورد کمردرد و طب سوزنی بدانید

هنگام مراجعه به متخصص طب سوزنی حرفه‌ای، از دریافت طب سوزنی از افرادی که دارای صلاحیت یا مجوز نیستند،خودداری کنید که این نیازمند انجام تحقیقات پیشین در مورد یک پزشک است یا با فردی که به او اعتماد دارید،که برای کمردرد خود به متخصص طب سوزنی مراجعه کرده است،صحبت کنید و از آ‌ن‌ها در مورد پزشکانی که توصیه می‌کنند یا به آنها ارجاع می‌دهند، بپرسید.افرادی که طب سوزنی دریافت کرده‌اند، گاهی اوقات از درد، کبودی و خونریزی جزئی در محل‌هایی که سوزن در آن‌ ها فرو برده شده است،خبر می‌دهند. این گونه مسائل باید ظرف چند روز برطرف شود، در غیر این صورت باید با پزشک خود در تماس باشید،اما به طور کلی طب سوزنی اگر زیر نظر فرد متخصص و یا در مراکز فیزیوتراپی معتبر انجام شود، خطری ندارد.

اگر باردار هستید،انواع خاصی از طب سوزنی می‌تواند زایمان شما را تحریک کند، بنابراین بهتر است قبل از بارداری با پزشک طب سوزنی خود صحبت کنید.اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنید یا دچار اختلال خونریزی هستید، طب سوزنی برخی از خطرات سلامتی را به همراه دارد.قبل از درمان حتماً مسائل و داروهای خود را با متخصص طب سوزنی خود در میان بگذارید. این خونریزی می‌تواند در طول درمان اتفاق بیفتد، اگرچه این مورد نادر است.سوزن‌ها باید استریل و یکبار مصرف باشند. اما، مطمئن شوید که محل‌های سوراخ را بعد از هر جلسه تمیز نگه دارید تا از خطر عفونت جلوگیری کنید.اگر به یک متخصص حرفه‌ای آموزش دیده مراجعه کنید، خطر عفونت اندک است.

عوارض جانبی و احتمالی طب سوزنی

طب سوزنی نیز مانند هر نوع روش درمانی دیگری، خطرات و عوارض جانبی را به دنبال دارد که شایع‌ترین آن درد و خونریزی ناشی از وارد کردن سوزن‌های طب سوزنی است که این میزان درد و خونریزی اگر توسط فرد متخصص انجام شود، بسیار جزئی است. سایر عوارض جانبی می‌تواند شامل واکنش‌های آلرژیک، کبودی، درد، خونریزی، تهوع، سرگیجه، غش یا عفونت باشد. به منظور کاهش خطر عوارض جانبی جدی، طب سوزنی همیشه باید توسط یک متخصص و با آموزش مناسب و با استفاده از سوزن‌های استریل و یکبار مصرف تجویز شود.

بر اساس برخی از گزارشات علمی منتشر شده، طب سوزنی می‌تواند عوارض جانبی جدی مانند عفونت، آسیب عصبی و عروق خونی،عوارض ناشی از شکستن سوزن یا قطعات باقی مانده سوزن، سوراخ شدن اندام‌ها، سیستم عصبی مرکزی یا آسیب نخاعی، خونریزی و سایر موارد را ایجاد کند.طب سوزنی ممکن است برای افرادی که دارای شرایط بهداشتی خاصی هستند، مناسب نباشد.در صورت داشتن اختلال خونریزی یا مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومادین)، خطر خونریزی یا کبودی افزایش می‌یابد.به طور کلی طب سوزنی نباید به جای مراقبت‌های استاندارد استفاده شود، زیرا اجتناب یا تأخیر در مراقبت‌های استاندارد ممکن است عواقب جدی داشته باشد.

کلام پایانی

طب سوزنی می‌تواند یک درمان موفق برای درمان کمردرد مزمن باشد که این می‌تواند برای کمردرد یا قسمت بالای کمر اعمال شود. تحقیقات نشان می‌دهد که طب سوزنی می‌تواند برای بسیاری از افراد مفید باشد. حتی می‌تواند برای کمردرد بهتر از داروهای خاصی باشد. کارآیی طب سوزنی با تحقیقات تأیید می‌شود و یک متخصص واجد شرایط و آموزش دیده می‌تواند درمان ایمن را ارائه دهد.با این حال، طب سوزنی ممکن است برای همه مناسب نباشد و لازم است تا با پزشک متخصص طب سوزنی خود در مورد اینکه آیا طب سوزنی برای شما مناسب است یا خیر، صحبت کنید تا نتیجه مورد نظر خود را از طب سوزنی دریافت کنید.

بهترین فیزیوتراپی اصفهان در خدمت شماست می توانید از متخصصان طب سوزنی فیزیوتراپی ایرانیان برای درمان کمر درد استفاده کنید

در اینستاگرام ما را دنبال کنید