آب درمانی برای کمر و ستون فقرات، جراحی های کمر

پس از جراحی ستون فقرات، بدن شما باید قدرت و انعطاف عضلانی خود را به منظور از سرگیری سبک زندگی روزمره خود بازگرداند. آب درمانی می تواند با کاهش استرس بر روی عضلات ضعیفی که ستون فقرات شما را احاطه کرده و حمایت می کنند، این کار را در یک…
آب درمانی بعد از جراحی کمر آب درمانی روماتیسم
مقالات فیزیوتراپی

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید

مزایای آب درمانی برای کمر و ستون فقرات

جراحی به تنهایی اغلب برای بازگرداندن یک فرد به وضعیت عملکرد کامل کافی نیست. در واقع، ورزش و فیزیوتراپی قطعات مهمی از روند بهبودی هستند.

ورزش نه تنها به بهبودی بدن کمک می کند، بلکه برای ایجاد قدرت مورد نیاز در عضلات اطراف ستون فقرات برای جلوگیری از آسیب مجدد یا درد طولانی مدت نیز ضروری است.

گاهی اوقات، بیماران جراحی کمر نمی توانند بلافاصله تمرینات تحمل وزن را در خشکی انجام دهند، به همین دلیل است که آب درمانی راه حل خوبی را برای شروع یک تمرین روتین ارائه می دهد.

ورزش برای بهبودی کامل پس از جراحی ستون فقرات حیاتی است و آب درمانی این امکان را فراهم می کند تا وضعیت جسمانی بیمار را تا حد زیادی بهبود بخشد، در حالی که از ساییدگی و پارگی بدن جلوگیری می کند و به بیماران این امکان را می دهد تا به اهداف خود برای بازگشت به زندگی فعال برسد.

آب درمانی برای بیماران دارای مشکلات ستون فقرات در چه شرایطی صورت میگیرد ؟

آب درمانی شامل انجام تمرینات خاص معمولاً در یک استخر گرم یا محیط آبی است. این درمان محیطی ملایم را برای ورزش در مراحل اولیه پس از عمل فراهم می کند، زیرا به بدن اجازه می دهد بدون وزن حرکت کند. با حرکت در یک محیط بدون وزن، افراد می توانند وزن بدن خود را با حداقل تلاش تحمل کنند. به‌علاوه، تنظیمات آبی دامنه حرکتی بیشتری نسبت به یک بیمار در خشکی می‌دهد. این به بیماران اجازه می دهد تا دامنه حرکتی خود را به طور کامل تمرین کنند و عضلات ضعیف خود را بدون فشار زیاد بر ستون فقرات خود تقویت کنند.

پس از جراحی کمر، آب درمانی روشی عالی برای شروع تقویت عضلات و افزایش انعطاف پذیری است. زمانی که عضلات پشت قوی‌تر می‌شوند، برای حمایت از ستون فقرات و هسته مرکزی، بهینه‌سازی وضعیت حرکات روزمره و کاهش درد مجهز می‌شوند. مقاومت طبیعی در محیط های آبی به بیماران اجازه می دهد تا تون و قدرت عضلانی خود را بهبود بخشند. با گذشت زمان، فرد می تواند فعالیت های تحمل وزن را در خشکی انجام دهد.

مزایای آب درمانی بعد از جراحی کمر چیست؟

تا قبل از جراحی کمر، احساس اضطراب یا عصبی بودن معمول است.

زمانی که این روش به پایان می رسد، احساس آرامش می کنید که یکی از بزرگترین موانع سفر بهبودی شما کامل شده است.

با این حال، پس از جراحی، اکثر بیماران یک سفر طولانی فیزیوتراپی، ورزش و توانبخشی برای بازگرداندن عملکرد کامل دارند.

ورزش و فیزیوتراپی اجزای حیاتی سفر شفا هستند و برای کمک به بهبودی سریع و کارآمد بیماران ضروری هستند. یکی از ورزش هایی که به ویژه برای افرادی که پس از جراحی کمر بهبود می یابند مفید است، آب درمانی است. این شکل از ورزش روشی ملایم برای ورزش در یک محیط بدون وزن ارائه می دهد.

هیدروتراپی مدتهاست که ثابت شده است که به بهبودی پس از طیف گسترده ای از جراحی ها مانند:

  • جراحی ستون فقرات
  • تعویض مفصل ران، زانو و مچ پا
  • ترمیم رباط
  • جراحی برای شکستگی
  • تقویت عضلات بعد از انواع جراحی

مزایای آب درمانی چگونه می تواند به شما در بهبودی پس از جراحی کمر کمک کند؟

اگر به تازگی تحت عمل جراحی کمر قرار گرفته اید، ممکن است تعجب کنید که آیا مزایای آب درمانی می تواند به تسریع بهبودی شما یا تسکین هر گونه درد پس از عمل کمک کند. چند مزیت آب درمانی برای بیماران جراحی کمر می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کاهش تحمل وزن در مناطق آسیب دیده
  • کاهش تورم
  • کاهش درد
  • فشار خون پایین
  • بهبود آرامش
  • سیستم ایمنی تحریک شده
  • تعادل بهتر
  • عضلات تقویت شده
بیشتر بدانید:  فیزیوتراپی بعد از سرطان سینه

این مزایا تا حد زیادی به این دلیل است که غوطه ور شدن خود در آب باعث واکنش طبیعی بدن شما می شود که جریان خون را افزایش می دهد که می تواند به بهبود روند بهبودی کمک کند.

آب درمانی همچنین به بدن توانایی حرکت بدون وزن را می دهد و به بیماران پس از جراحی محیطی راحت را برای انجام تمریناتی که در خشکی امکان پذیر نیست، می دهد. آب از بدن حمایت می کند و بار بر روی ستون فقرات و عضلات ضعیف را کاهش می دهد. این حمایت اضافی به بیمار این توانایی را می دهد که با کمترین تلاش تمام وزن بدن خود را حفظ کند و دامنه حرکتی خود را افزایش دهد.

آب درمانی برای کمر

مزایای توانبخشی آب درمانی برای فتق دیسک

به طور کلی، از آنجایی که علائم فتق دیسک می تواند متفاوت باشد، افراد ممکن است درد شدیدی را احساس کنند یا هیچ تغییر ظاهری نداشته باشند. با این حال، فتق دیسک یا لیز خوردن دیسک بیشتر اوقات منجر به درد مزمن، ضعف عضلانی یا اعصاب آسیب‌دیده می‌شود که می‌تواند از فعالیت‌های روزانه افرادی که از این بیماری رنج می‌برند جلوگیری کند. ساییدگی و پارگی تدریجی دیسک ها باعث انحطاط دیسک می شود که منجر به فتق می شود.

به طور کلی، تمرینات در آب گرم انجام می شود تا بهترین نتیجه را برای تنگی کانال نخاعی یا شرایط فتق دیسک حاصل شود. از جمله مزایای آب گرم درمانی، گشاد شدن عروق خونی است. به گفته بنیاد آرتریت، زمانی که رگ‌های خونی گشاد می‌شوند، به افزایش جریان خون در ناحیه کمک می‌کند که منجر به شل شدن عضلات منقبض شده و انعطاف‌پذیری مفاصل و همچنین تحرک را افزایش می‌دهد.

آب درمانی چگونه به بهبود فتق دیسک کمر کمک میکند؟

در شرایط عادی، زمانی که در زمین ورزش می کنید، با اضافه شدن فشار گرانش به ستون فقرات، عضلات شما تقویت می شوند. با این حال، با خاصیت مقاومت طبیعی آب، می توانید عضلات خود را با فشار و ناراحتی کمتری توسعه دهید.ورزش زیر آب به افرادی که از شرایطی مانند فتق دیسک رنج می برند کمک می کند تا دامنه حرکتی، انعطاف پذیری و همچنین قدرت خود را افزایش دهند. همچنین به آنها اجازه می دهد بدون خستگی و توقف تمرینات را انجام دهند.

مطالعات نشان می دهد که تمرینات آب درمانی نتایج بسیار بهتری در درمان و بهبود کمردرد مزمن دارد و کیفیت زندگی بیمارانی را که از شرایطی مانند فتق رنج می برند افزایش می دهد. آب درمانی همچنین یک جایگزین قدرتمند برای جراحی است و به طور موثر به مدیریت فتق دیسک کمر کمک می کند.

هدف تمرینات آب درمانی کمر

هدف از آب درمانی بعد از جراحی ستون فقرات ایجاد و حفظ قدرت، انعطاف پذیری و عملکرد کلی عضلات است که منجر به بهبودی سریعتر و کاملتر می شود. وقتی ماهیچه هایی که ستون فقرات را احاطه کرده و حمایت می کنند به این ترتیب تقویت شوند، بهتر می توانند از ستون فقرات و عضلات مرکزی حمایت کنند و در نهایت حرکات روزمره بیمار را بهتر تسهیل کنند. استفاده از مقاومت طبیعی آب بدون هیچ زحمتی تون ماهیچه ها را بهبود می بخشد و به طور همزمان عملکرد قلبی عروقی را بهبود می بخشد. هرچه بدن قوی‌تر و انعطاف‌پذیرتر شود، ادامه زندگی راحت‌تر آسان‌تر خواهد بود و در عین حال احتمال کمردرد و آسیب ستون فقرات در آینده کاهش می‌یابد.

بیشتر بدانید:  کریپتوس گردن

تمرینات آب درمانی مناسب ریکاوری آسیب های ستون فقرات

یک روال فیزیوتراپی کامل به مبارزه با این خستگی، افزایش سطح انرژی و خلق و خوی کمک می کند و بیماران را در مسیر بازگشت به زندگی سالم و فعال قرار می دهد. مخصوصاً برای بیماران جراحی ستون فقرات، به دلیل شکنندگی و ناتوانی بدن در تحمل بسیار بیشتر از وزن خود، ورزش با تحمل وزن در خشکی در روزهای اولیه پس از عمل ممکن نیست.در اینجا نگاهی به نحوه عملکرد آب درمانی و برخی از تمرینات ویژه ی بیماران دارای مشکلات ستون فقرات می پردازیم.

 کشش کمر

کشش کمر یک روش درمانی ارزشمند برای افزودن به پروتکل توانبخشی فرد است زیرا می تواند با طولانی کردن ستون فقرات و کاهش فشار از دیسک های آسیب دیده، درد کمر را کاهش دهد. آب درمانی محیط مناسبی را برای اجرای این پروتکل فراهم می کند. به دلیل کاهش درد، فرد می تواند به جای جراحی، فتق دیسک خود را به صورت محافظه کارانه درمان کند.تمرینات را در آب های عمیق، کاملاً بدون تحمل وزن با دستگاه شناور زیر بازو شروع کنید. در آن حالت استراحت کنید و اجازه دهید وزن بدن شما کشش را برای افزایش فضای بین مهره‌ها و کاهش درد فراهم کند.

راه رفتن با مقاومت

فعال سازی هسته برای فردی که دچار فتق دیسک کمر است، کلیدی است. یک هسته فعال از مهره ها پشتیبانی می کند و فشار را از عضلات کمر می کاهد.یک راه ساده و در عین حال کاربردی برای فعال کردن هسته بدن در استخر این است که به جلو و عقب راه بروید در حالی که یک هیدروتون در هر دست نگه دارید. مقاومت ناشی از کشش هیدروتون ها در آب، شما را مجبور می کند که موقعیت لگنی مناسب را حفظ کرده و هسته را فعال کنید.

سرسره های دیواری واسکوات

یکی دیگر از تمرینات فعال سازی اصلی که بسیار کاربردی است، تمرین اسکات یا اسلاید روی دیوار است. این یک حرکت رایج است، یعنی نشستن روی صندلی، ایستادن از روی صندلی، بنابراین تمرین این حرکت مهم است.برای تمرین موقعیت مناسب میانی، فعال سازی باسن و استحکام هسته، اسکات را در آب انجام دهید. انجام حرکات اسکوات در مقابل دیوار، یا اسلاید دیوار، می تواند به ارائه پشتیبانی و بازخورد بیشتر برای موقعیت لگن کمک کند.

 توپ پزشکی

نیروهای چرخشی و بلند کردن اجسام، فعالیت‌های روزمره زندگی هستند که ما معمولا آنها را بدیهی می‌دانیم، اما انجام آن‌ها با این آسیب برای کسی بسیار دشوار است. هنگامی که موقعیت اصلی ایجاد شد و اهداف قدرتی برآورده شد، اضافه کردن یک تمرین بلند کردن چرخشی می تواند به پیشرفت فرد کمک کند.تمرینات به این صورت است که در آب عمیق بایستید. در حالی که یک توپ طبی را در یک لگن نگه داشته اید، توپ طبی را به سمت شانه مخالف بالا ببرید و سپس به باسن مقابل برگردید. بعد از تکرارهای زیاد، طرف را عوض کنید. آب مقاومت ثابتی را در طول حرکت ایجاد می کند و در عضلات مربوطه قدرت ایجاد می کند.

 پلانک خوابیده

این تمرین می تواند به فعال کردن عضلات تثبیت کننده در هسته کمک کند و به آنها یاد دهد که چگونه در موقعیت درست هسته شلیک کنند.برای این تمرین به پشت با دمبل های شناور در هر دست و زیر هر مچ پا دراز بکشید. زنجیره عضلانی خلفی (همسترینگ، باسن، عضلات کمر، تثبیت کننده های کتف) را فعال کنید و در حالی که شناور هستید، هسته را در موقعیت مناسب قرار دهید. این وضعیت را برای مدتی نگه دارید سپس استراحت کنید.

بیشتر بدانید:  آنژیوپلاستی مغز چیست؟

برای استفاده از تمرینات تخصصی آب درمانی چه اقداماتی انجام دهم؟

انتخاب‌های متفاوتی از ورزش‌های آبی برای بیماران وجود دارد، آموزش و راهنمایی توسط یک متخصص آب درمانی و پزشک فیزیوتراپ ، در حالی که تحت هدایت جراح ستون فقرات درمان‌کننده است، برای دستیابی به موفقیت و حفظ ایمنی حیاتی است.

مزایای آب درمانی نسب به ورزش زمینی برای مشکلات کمر

مزایای آب درمانی نسب به ورزش زمینی برای مشکلات کمر

یکی درگر از مزایای آب درمانی نسبت به ورزش مبتنی بر زمین فشار کمتری بر ستون فقرات شما وارد می کند، بنابراین می تواند به ویژه برای مدیریت کمردرد شما مناسب باشد.آب درمانی برای افراد مبتلا به کمردرد به خوبی جواب می دهد، زیرا شناور بودن آب فشار ستون فقرات را می گیرد. او می‌گوید افراد مبتلا به کمردرد می‌توانند تمرینات تحمل وزن را در آب انجام دهند که نمی‌توانستند روی خشکی انجام دهند، و به این ترتیب قدرت می‌گیرند، زیرا آب به جای ستون فقرات آنها وزن را تحمل می‌کند.

چه نوع تمریناتی در آب درمانی باید انجام دهم؟

نوع تمریناتی که باید انجام دهید به نوع جراحی و توانایی های بدنی شما بستگی دارد. ممکن است بخواهید با یک برنامه ورزشی که توسط فیزیوتراپیست یا متخصص دیگر ارائه شده است، شروع کنید. اکثر برنامه ها شامل تمرینات کششی هستند و بر افزایش حرکت و تقویت عضلات متمرکز هستند. سپس با گذشت هفته ها می توانید به برخی از تمرینات با وزنه ادامه دهید. جلسات آب درمانی به گونه ای برای شما طراحی میشود که با سرعت خودتان کار کنید و تحت فشار قرار نخواهید گرفت .

سفارشی کردن برنامه آب درمانی برای شما

درست مانند هر نوع ورزش، مهم است که اطمینان حاصل شود که یک برنامه آب درمانی برای پاسخگویی به وضعیت فعلی بدن و نیازهای آن تنظیم شده است. برای بهره مندی از مزایای آب درمانی، باید با خیال راحت انجام شود. طیف وسیعی از تمرینات مورد استفاده در آب درمانی وجود دارد. با این حال، بسته به موقعیت شما، برخی ممکن است برای بدن شما کارایی نداشته باشند. پاسخ هر فردی به جراحی متفاوت است، و بهتر است با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که یک رژیم با تمرینات متناسب با وضعیت خاص شما انجام می دهید.

ورزش و فیزیوتراپی برای بهبودی کامل پس از جراحی کمر ضروری است. آب درمانی یک راه عالی برای درمان است. با این حال، هر فردی منحصر به فرد است و ضروری است که با یک فیزیوتراپ ماهر صحبت کنید تا مطمئن شوید که بهترین رژیم ورزشی را برای وضعیت خود دارید.

 

هدف فیزیوتراپی ایرانیان کاهش درد و کمک به عملکرد، حرکت و زندگی بهتر است.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان، بهترین فیزیوتراپی در اصفهان

به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل کلینیکها و بخش های درمانی :

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان    باشگاه بدنسازی ایرانیان    کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان    استخر آب درمانی ایرانیان    فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی

فیزیوتراپی ایرانیان ، طی سال ها فعالیت همیشه در تلاش است تا خدمات زیر را ارائه نماید:

الکتروتراپی، تکارتراپی، مگنت تراپی، فیزیوتراپی ورزشی، لیزرتراپی ( لیزر پرتوان ).

اولتراسوند US،  فیزیوتراپی کمر، فیزیوتراپی زانو، فیزیوتراپی دست، فیزیوتراپی گردن.

فیزیوتراپی سکته مغزی، فیزیوتراپی پارکینسون، فیزیوتراپی پا، فیزیوتراپی درد پاشنه پا.

فیزیوتراپی خارپاشنه،  فیزیوتراپی ACL، فیزیوتراپی کف لگن، فیزیوتراپی بارداری، فیزیوتراپی کودکان.

ماساژ درمانی، باشگاه ورزشی، آب درمانی و … بخشی از خدماتی است که در کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان ارائه می گردد.

پست های مرتبط