آسیب تاندون آشیل چیست ؟

تاندون آشیل قوی ترین تاندون بدن است که استخوان پاشنه را به ماهیچه ساق پا متصل می کند. التهاب تاندون آشیل بیشتر در دوندگانی رخ می دهد که به طور ناگهانی شدت یا مدت دویدن خود را افزایش داده اند. درد در پاشنه پا اغلب به دلیل ترکیبی از مشکلات…
تاندون آشیل
مقالات فیزیوتراپی

این مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارید

تاندون آشیل

تاندون آشیل بزرگترین تاندون بدن شماست که از استخوان های پاشنه پا تا عضلات ساق پا کشیده می شود. یک نوار بافت فنری در پشت مچ پا و بالای پاشنه پا که میتوانید آن را احساس کنید و به شما این امکان را می دهد که انگشتان پا را به سمت زمین بگیرید و روی نوک انگشتان خود بالا بیایید.معمولا وقتی این تاندون آسیب می بیند می تواند خفیف یا متوسط باشد و مانند درد سوزشی یا سفتی در آن قسمت از پای شما احساس میشود. اگر درد شدید باشد، ممکن است تاندون تا حدی یا به طور کامل پاره شود.

التهاب آشیل

آسیب تاندون آشیل ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، خواه ورزشکار باشید یا فقط به زندگی روزمره خود ادامه دهید. صدمات آشیل می تواند در چندین مکان رخ دهد، اما شایع ترین ناحیه در محل اتصال عضله به تاندون است – ناحیه ای که عضلات ساق پا به تاندون می پیوندند. آسیب های این ناحیه اغلب خود به خود بهبود می یابند. با این حال، این محل اتصال خون کمتری نسبت به ناحیه عضلانی پا دارد و این باعث می شود روند بهبودی نسبت به بسیاری از آسیب های دیگر پا کندتر باشد.

انواع آسیب های تاندون آشیل

پارتنونیت چیست؟

پاراتنونیت یک آسیب حاد آشیل است که در اثر استفاده بیش از حد ایجاد می شود. این شامل التهاب شدید و تورم پوشش تاندون آشیل است.دوندگان ماراتن اغلب پس از دویدن های طولانی این نوع تورم را تجربه می کنند. آنها ممکن است از سفتی و ناراحتی در ابتدای دویدن شکایت کنند، علائم معمولاً با دویدن تشدید می‌شوند و با استراحت از بین می‌روند. در صورت عدم درمان، پارتنونیت ممکن است به حدی پیشرفت کند که هر نوع دویدن دشوار شود.

تاندونیت آشیل اینسرشنال چیست؟

تاندونیت اینسرشنال شامل التهاب در نقطه ای است که تاندون آشیل به استخوان پاشنه وارد می شود. افراد مبتلا به این عارضه معمولاً به‌طور مستقیم روی محل قرار دادن تاندون آشیل حساسیت دارند که معمولاً با تشکیل کلسیم یا تشکیل خار استخوان درست بالای نقطه درج همراه است. این وضعیت می تواند همراه با بورسیت رتروکلکانئال و بزرگ شدن استخوان پاشنه پا، که به نام تغییر شکل هاگلند شناخته می شود (و گاهی اوقات به عنوان “برآمدگی پمپی” نامیده می شود) رخ دهد. در بیشتر موارد بدشکلی هاگلند در زنانی رخ می‌دهد که کفش‌های پاشنه بلند می‌پوشند .همچنین در مردان و زنان هاکی باز به دلیل مالش اسکیت بر پشت پاشنه پا میتواند رخ دهد .

بورسیت رتروکلکانئال چیست؟

بورسیت رتروکلکانئال ناشی از تحریک ناشی از حرکت بورس رتروکلکانئال، کیسه بالشتکی پر از مایع بین استخوان پاشنه و تاندون آشیل است. این وضعیت شامل درد در جلوی تاندون آشیل، در ناحیه بین تاندون و استخوان پاشنه است. بورسا می تواند ملتهب یا ضخیم شود و در نتیجه استفاده بیش از حد یا بارگذاری مکرر به تاندون بچسبد. درد ممکن است از فشردن خود تاندون یا فضای درست جلوی تاندون ایجاد شود. اگرچه بورسیت رتروکلکانئال می‌تواند با آرتریت روماتوئید در ۱۰ درصد افراد مرتبط باشد، اما بیشتر موارد در ورزشکاران فقط یک طرف را درگیر می‌کند و با یک بیماری سیستمیک مرتبط نیست.

تاندونوز آشیل چیست؟

تاندون آشیل، تخریب تاندون آشیل است. بیشتر دردها در تاندون آشیل ممکن است به عنوان تاندونوز طبقه بندی شوند، زیرا این درد به جای التهاب به دژنراسیون تاندون مربوط می شود. علاوه بر این، تاندون ممکن است ضعیف شده و ساختار خود را از دست بدهد. اگرچه پیری ممکن است در این فرآیند نقش داشته باشد، آسیب های جزئی تکراری، مانند انجام ورزش هایی که شامل دویدن یا پریدن است، بدون درمان مناسب نیز می تواند نقش داشته باشد. نواحی تاندونوز ممکن است در نهایت به پارگی های جزئی یا کامل تبدیل شوند، در صورتی که بارهای زیادی را تجربه کنند، همانطور که در ورزش های سخت بدنی مانند فوتبال و بسکتبال، به ویژه در هنگام فشار و فعالیت های فرود مشاهده می شود.

بیشتر بدانید:  بهترین غذاهای غضروف ساز

التهاب تاندون آشیل

التهاب تاندون آشیل چیست؟

تاندونیت آشیل زمانی است که در تاندون آشیل، تاندون بزرگی که ماهیچه های ساق پا را به استخوان پاشنه یا استخوان پاشنه پا متصل می کند، تحریک و التهاب ایجاد می شود.شما از تاندون آشیل برای پریدن، راه رفتن، دویدن و ایستادن روی توپ های پای خود استفاده می کنید.

دو نوع تاندونیت آشیل وجود دارد:

تاندونیت آشیل غیرعملی

شامل پارگی‌های کوچک در رشته‌های بخش میانی تاندون شما می‌شود و بر بزرگسالان جوان‌تر فعال تأثیر می‌گذارد.

التهاب تاندون آشیل در قسمت تحتانی تاندون

جایی که به استخوان پاشنه شما متصل می شود را تحت تاثیر قرار می دهد. این می تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد، از جمله افرادی که فعالیت بدنی ندارند.

درمان های خانگی ساده می تواند به تسکین درد و التیام تاندونیت آشیل کمک کند.اگر التهاب تاندون آشیل بدتر شود، تاندون شما می‌تواند پاره شود و ممکن است برای درمان این بیماری به دارو یا جراحی نیاز داشته باشید.

عوامل خطر و ریسک فاکتور های تاندونیت آشیل

  • جنسیت . تاندونیت آشیل در مردان و افراد بلای ۳۰ سال شایع تر است.
  • سن . ساختار تاندون آشیل با افزایش سن ضعیف می‌شود،که می‌تواند آن را مستعد آسیب‌دیدگی کند به‌ویژه در افرادی که ممکن است فقط در تعطیلات آخر هفته در ورزش شرکت کنند یا به طور ناگهانی شدت برنامه‌های دویدن خود را افزایش داده‌اند.
  • مشکلات جسمی . کف پای صاف می تواند فشار بیشتری بر تاندون آشیل وارد کند، وجود خار استخوانی در پاشنه ، چاقی و سفت شدن عضلات ساق پا نیز می تواند باعث افزایش فشار بر روی تاندون شود.
  • سطوح و تجهیزات نامناسب . دویدن با کفش های کهنه می تواند خطر ابتلا به تاندونیت آشیل را افزایش دهد. درد تاندون در هوای سرد بیشتر از هوای گرم رخ می دهد و دویدن در زمین های تپه ای نیز می تواند شما را مستعد آسیب آشیل کند.
  • شرایط پزشکی . افرادی که پسوریازیس یا فشار خون بالا دارند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به تاندونیت آشیل هستند.
  • داروها . انواع خاصی از آنتی بیوتیک ها، به نام فلوروکینولون ها، با نرخ بالاتر تاندونیت آشیل مرتبط هستند.

علل و علائم اختلالات تاندون آشیل چیست؟

به عنوان اختلالات «استفاده بیش از حد»، تاندونیت آشیل و تاندونوز معمولاً به دلیل افزایش ناگهانی فعالیت تکراری مربوط به تاندون آشیل ایجاد می شود. چنین فعالیتی خیلی سریع به تاندون فشار وارد می کند و منجر به آسیب ریز فیبرهای تاندون می شود. به دلیل این فشار مداوم روی تاندون، بدن قادر به ترمیم بافت آسیب دیده نیست. سپس ساختار تاندون تغییر می‌کند و منجر به ادامه درد می‌شود.

سایر علائم مرتبط عبارتند از:

علامت اصلی تاندونیت آشیل درد و تورم در پشت پاشنه پا هنگام راه رفتن یا دویدن است. همچنین ممکن است هنگام خم کردن پای خود، عضلات ساق پا سفت و دامنه حرکتی محدودی داشته باشید.

  • درد، سفتی یا حساسیت – این ممکن است در هر نقطه از مسیر تاندون رخ دهد، با اتصال تاندون به طور مستقیم بالای پاشنه پا به سمت بالا تا ناحیه درست زیر ماهیچه ساق پا شروع می شود. درد اغلب در هنگام صبح یا پس از دوره‌های استراحت ظاهر می‌شود، سپس با حرکت تا حدودی بهبود می‌یابد اما بعداً با افزایش فعالیت بدتر می‌شود.
  • درد یا تورم در آن ناحیه که هنگام راه رفتن یا دویدن یا روز بعد از ورزش بدتر می شود
  • ناراحتی یا تورم در پشت پاشنه پا
  • سفتی و درد در تاندون آشیل هنگام بیدار شدن از خواب
  • گرما در اطراف پاشنه یا در امتداد تاندون
  • مشکل در ایستادن روی انگشتان پا
  • ضخیم شدن تاندون آشیل
بیشتر بدانید:  کاشت نخ لاغری با امبدینگ

همچنین علل شایع عبارتند از:

  • ورزش بدون گرم کردن ابتدایی
  • کشیدگی عضلات ساق پا در حین حرکات مکرر
  • انجام ورزش هایی مانند تنیس که نیاز به توقف سریع و تغییر جهت دارد
  • دویدن بیش از حد دور، خیلی شدید یا اغلب در سربالایی
  • افزایش ناگهانی فعالیت بدنی بدون اجازه دادن به بدن برای تنظیم
  • پوشیدن کفش های کهنه یا نامناسب
  • پوشیدن کفش پاشنه بلند روزانه یا برای مدت طولانی

تاندونیت آشیل چگونه تشخیص داده می شود؟

در طول معاینه فیزیکی، پزشک به آرامی روی ناحیه آسیب دیده فشار می آورد تا محل درد، حساسیت یا تورم را تعیین کند. او همچنین انعطاف پذیری، هم ترازی، دامنه حرکت و رفلکس های پا و مچ پا را ارزیابی می کند.

برای تشخیص تاندونیت آشیل ممکن است به چه آزمایشاتی نیاز داشته باشم؟

ممکن است برای نشان دادن جزئیات یا شدت بیماری به تصویربرداری نیاز داشته باشید. آزمایشات تصویربرداری میتواند شامل موارد زیر باشد:

اشعه ایکس

در حالی که اشعه ایکس نمی تواند بافت های نرم مانند تاندون ها را تجسم کند، ممکن است به رد سایر شرایطی که می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند کمک کند.

سونوگرافی

این دستگاه از امواج صوتی برای تجسم بافت های نرم مانند تاندون ها استفاده می کند. سونوگرافی همچنین می‌تواند تصاویری در زمان واقعی از تاندون آشیل در حال حرکت ایجاد کند و سونوگرافی داپلر رنگی می‌تواند جریان خون را در اطراف تاندون ارزیابی کند.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی 

با استفاده از امواج رادیویی و یک آهنربای بسیار قوی، دستگاه های MRI می توانند تصاویر بسیار دقیقی از تاندون آشیل تولید کنند.

تاندونیت آشیل چگونه درمان می شود؟

ارائه دهنده شما ابتدا درمان غیر جراحی را توصیه می کند. ممکن است چند ماه طول بکشد تا درد بهتر شود به خصوص اگر قبلاً چند ماه علائم داشته باشید.

روش های درمان غیر جراحی عبارتند از:

  • بی حرکتی – شامل استفاده از گچ‌گرفتگی یا چکمه پیاده‌روی قابل جابجایی برای کاهش نیرو از طریق تاندون آشیل و کمک به بهبود آن.
  • یخ – برای کاهش تورم ناشی از التهاب، یک کیسه یخ را روی یک حوله نازک به مدت ۲۰ دقیقه روی ناحیه آسیب دیده بمالید. یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید.
  • داروهای خوراکی – داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن، ممکن است در کاهش درد و التهاب در مراحل اولیه بیماری مفید باشند.
  • ارتز- برای کسانی که بیش از حد پروناسیون یا ناهنجاری راه رفتن دارند، ممکن است تجویز شود.
  • آتل های شب – به حفظ کشش تاندون آشیل در هنگام خواب کمک می کنند.
  • فیزیوتراپی – شامل تمرینات تقویتی، ماساژ وتحرک بافت نرم، آموزش مجدد راه رفتن و دویدن، کشش و درمان شاک ویو تراپی که از امواج صوتی قوی برای کاهش درد و بهبودی استفاده می کند.
  • استراحت – از انجام فعالیت هایی که به تاندون شما فشار می آورند پرهیز کنید. به فعالیت های کم ضربه، مانند شنا، که فشار کمتری به تاندون آشیل وارد می کند، بپردازید.
  • فشرده سازی – تاندون را با استفاده از یک روکش ورزشی یا نوار جراحی فشرده یا تحت فشار قرار دهید.
  • ارتفاع – برای کاهش تورم، دراز بکشید و پای خود را روی بالش ها بالا بیاورید تا بالای قلب شما قرار گیرد.
بیشتر بدانید:  خواص آب درمانی

روش‌های غیرجراحی

چه زمانی جراحی لازم است؟

اگر روش‌های غیرجراحی نتوانند تاندون را به وضعیت طبیعی بازگردانند، ممکن است جراحی لازم باشد. جراح پا و مچ پا بر اساس وسعت آسیب، سن و سطح فعالیت بیمار و سایر عوامل، بهترین روش را برای ترمیم تاندون انتخاب می کند.

گزینه های جراحی عبارتند از:

رکود گاستروکنمیوس

جراح عضلات ساق پا (گاستروکنمیوس) را بلند می کند.

دبریدمان و ترمیم

اگر بیشتر تاندون سالم باشد، جراح فقط قسمت آسیب دیده را برمی دارد و تاندون سالم باقی مانده را بخیه می زند.

دبریدمان با انتقال تاندون

اگر بیش از نیمی از آن آسیب دیده باشد و قسمت سالم کافی برای عملکرد تاندون آشیل وجود ندارد شما نیاز به انتقال تاندون آشیل دارید.

برداشتن خارهای استخوانی (رشد استخوان اضافی)، بافت تاندون آسیب دیده یا هر دو

چگونه می توانم از التهاب تاندون آشیل پیشگیری کنم؟

  • سطح فعالیت خود را به تدریج افزایش دهید.
  • اگر به تازگی یک برنامه ورزشی را شروع کرده اید، به تدریج مدت و شدت تمرین را افزایش دهید.
  • از فعالیت‌هایی که فشار بیش از حد به تاندون‌های شما وارد می‌کنند، مانند دویدن در تپه اجتناب کنید.
  • در یک فعالیت شدید شرکت می‌کنید، ابتدا با ورزش کردن با سرعت کمتر بدن خود را گرم کنید.
  • در طول یک ورزش خاص متوجه درد شدید، توقف کنید و استراحت کنید.
  • کفش های خود را با دقت انتخاب کنید.
  • کفش‌هایی که هنگام ورزش می‌پوشید باید بالشتک مناسبی برای پاشنه پا داشته باشند و کفش های فرسوده خود را تعویض کنید.
  • روزانه حرکات کششی انجام دهید. زمانی را به کشش عضلات ساق پا و تاندون آشیل خود در صبح، قبل از ورزش و بعد از ورزش اختصاص دهید تا انعطاف پذیری خود را حفظ کنید. این امر به ویژه برای جلوگیری از عود تاندونیت آشیل مهم است.
  • عضلات ساق پا را تقویت کنید. ماهیچه های قوی ساق پا به ساق پا و تاندون آشیل این امکان را می دهد که استرس هایی را که در فعالیت و ورزش با آن مواجه می شوند، بهتر تحمل کنند.

هدف فیزیوتراپی ایرانیان کاهش درد و کمک به عملکرد، حرکت و زندگی بهتر است.

کلینیک فوق تخصصی سلامتی، درمانی و فیزیوتراپی ایرانیان

( بهترین فیزیوتراپی در اصفهان )

به طور کلی، مجموعه سلامت ایرانیان شامل:

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان    باشگاه بدنسازی ایرانیان    کلینیک لاغری و زیبایی ایرانیان    استخر آب درمانی ایرانیان    فروشگاه اینترنتی محصولات طبی و پزشکی  

کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان ، طی سال ها فعالیت همیشه در تلاش است تا خدمات زیر را ارائه کند

الکتروتراپی          تکارتراپی          مگنت تراپی          فیزیوتراپی ورزشی          لیزرتراپی ( لیزر پرتوان )          اولتراسوند  US

فیزیوتراپی کمر          فیزیوتراپی زانو          فیزیوتراپی دست          فیزیوتراپی گردن          فیزیوتراپی سکته مغزی          فیزیوتراپی پارکینسون

فیزیوتراپی پا          فیزیوتراپی  ACL          فیزیوتراپی کف لگن          فیزیوتراپی بارداری          فیزیوتراپی کودکان

ماساژ درمانی          باشگاه ورزشی          آب درمانی و  …

بخشی از خدماتی است که در کلینیک فیزیوتراپی ایرانیان ارائه می شود.

پست های مرتبط